7. Happily Apathetic
8. Crown of Thorns
9. Destined to Fail
10. Sleepwalkers
Kent Kirkegaard Jensen
4

Skråen i Aalborg lagde lørdag rammerne for moderne musik. Hovednavnet Aphyxion har vi haft fornøjelsen af, siden de blot var teenagere og stillede op i Wacken Metal Battle. VOLA, derimod, er et noget nyere bekendtskab. Som vi berettede om for nylig fra Rust i København, er VOLA stadig fløjet under radaren blandt mange danskere. Bandet fra København har ikke desto mindre eksisteret i over 10 år og er en fusion af progressiv musik, rock, electronica og tung metal. Det fik Aalborgs publikum også at føle, hvor sangene stak i mange forskellige retninger. På trods af det var en del af publikum taktfast med på samtlige tekstlinjer.

VOLA gav en udmærket koncert, hvor koncertgængerene blev udfordret, hvad konventionerne for koncerter angår. Trommerne var ikke så dominerende, men klaveret og keyboard indtog en klart mere fremtrædende rolle i det, der for et nordjysk publikum kan betegnes som moderne musik.

Det er også det, hovednavnet Aphyxion er ved at udvikle sig til. Fra at have været regulær dødsmetal har bandet fra Ribe efterhånden fået tilført så mange facetter, at det ikke længere giver mening at rubricere dem som blot dødsmetal.

Nok er Aphyxion glade for at være tilbage i Nordens Paris, som forsanger Michael Vahl kalder Aalborg, og han skåler og aftaler after party med publikum i løbet af de første par numre, men derudover er det ikke, som det plejer med Aphyxion. Der er kommet flere moderne breaks i deres nye numre, og bassist Jais Jessen er begyndt at synge.

Som Michael Vahl selv beretter fra scenen, så er han blevet gjort overflødig. Sagt med et glimt i øjet, for Jessen hjælper blot med sin vokal på enkelte numre, og det fungerer ganske udmærket. Hans stemme er markant anderledes end hovedsangerens og er med til at give Aphyxion et mere melodisk præg, hvor de især med stemmerne skaber melodier og harmonier. Så Aphyxion har i den grad udviklet sig.

Udviklingen i retning af det mere melodiske bringer tankerne hen på Aalborgs egne Mercenary, hvorfra flere af medlemmerne også var til stede blandt publikum. Noget, forsanger Michael Vahl ikke var sen til at informere publikum om, og Mercenary fik da også en politisk ukorrekt hilsen med på vejen, da Aphyxion satte i 'Sleepwalkers', som lukkede koncerten på Skråen.

Nok er musikken ny og moderne, men Aphyxion leverer stadig en fest. Der var stagediving, og når folk ikke lige gad tage imod, så skulle forsangeren nok kommandere folk til at gøre det alligevel. Den nye guitarist gav også masser af energi fra sig, så det er bestemt ikke kedeligt at være til koncert med sønderjyderne. Således heller ikke lørdag aften på Skråen i Aalborg.