_XJD0135
_XJD0333
_XJD0376
_XJD0427
_XTD8917
_XJD0531

Der var gamle erfarne ræve, potente okkultister og helt nye skud på stammen på Studenterhuset denne aften, hvor der var lagt i kakkelovnen til noget om Satan, noget om runer og en væsentlig mængde knogler.

+ Genfærd, Wulfaz
31-01-2020
4

Horned Almightys slutter deres tour af i aften på Studenterhuset tilbage i hovedstaden. Horned Almightys tour fik i den forbindelse fornøjelsen af at være den første pakke, der optræder under Studenterhusets nye metalkoncept, Pedal to the Metal, som allerede afholdes igen d. 4 april med Archangel og tyske Rezet.

Wulfaz fra Århus og København åbner aftenen med deres “runic black metal”, som bandet selv har valgt at kalde deres musik. Simon Nygaard, den syngende trommeslager i duoen, har en ph.d. i prækristen historie, og på den måde retfærdiggøres bandets egen genre, da teksterne er gennemsyret af historier om vikinger der løb rundt og ristede runer i et gammelt Danmark. Blandt mange andre hedenske løjer.

Og asahedensk kampmetal, som Christian fra Nidhug i den famøse dokumentar 'Headbang i hovedlandet' så fint beskriver sin genre, bliver det også til, da en ægte tilhænger af stemningen vælger at indtage gulvet med berserkergang og brølende tilråb, som var der mjød og fluesvampe i blodet. Wulfaz har både med sceneudtryk og symbiose mellem de to medlemmer udviklet sig markant det sidste år – et yderst interessant band at følge og opleve live. Duoen løfter også i aften sløret for materiale fra den nye udgivelse, de kommer med. Ole Luk fra Afsky og Solbrud synger med på “Sotes Runer”.

Albumaktuelle Genfærd er næste navn på aftenen og indtager scenen med corpsepaint og knogler. Her skal ingen tvivl herske; Genfærd er Black Metal med stort B og M. Corpsepaint er i øvrigt en mangelvare hos nyere danske bm-bands, så det er betryggende at se, at nogle gider holde traditionen ved lige. Der findes stadig bands, bevares, der ifører sig krigsmaling, men det er mere og mere blevet et skjul for manglende talent. Det er ikke tilfældet med Genfærd. Genfærd spiller god black metal. Det er også nu, der endelig er fyldt nok til, at det giver mening at lade blastbeat og rungende molguitarriffs køre derudad. Der bliver spillet en god mængde sange fra Genfærds nye album ‘Blodhævn’, hvis cover-art i øvrigt er lavet med ægte blod. Så for Satan.

Vi bliver i ansigtsmalingens land. Tourens og aftenens hovednavn Horned Almighty holder fast i de gamle dyder, knogler, omvendte kors og led black metal – bandet er også albumaktuelle og har i forbindelse med touren udgivet et album, du kan læse om her

Hvis du tror, Mayhem og Emperor er blandt de eneste efterladenskaber fra en tid, hvor genren herskede i Norden, så tager du fejl. Horned Almighty holder fast i det, som engang var. Nogle ude fra Nørrebro, nærmere industrikvarteret, ville mene, at Horned Almighty ikke er true nok – men de derude glemmer lidt, at disse tungløftere har hejst den sorte fane, lang tid før kritikerne overhovedet fik hår forneden. Imens der blev skiftet ble på mange af dem, blev der leveret gedigen dansk black metal herfra. Og bandet kan overraskende nok stadigvæk trods børn, arbejde og alle de andre ting, der kan komme i vejen for at sprede sataniske budskaber. Opråb til ovennævnte etablissement: Don't bite the hand that feeds you, og respekter jeres rødder. Bliv ved med at lave benhård ny black og død, som I gør, men jeres curlingkommentarer om, hvad der er ægte og ikke, kan vi godt være foruden.

Horned Almighty emmer af erfaring og publikumstække. På trods af dyreknogler, blod, hætter og corpsepaint er Horned Almighty et lunt band. Det kan måske skyldes, at herrerne er fra Århus. Det er ærgerligt, at touren ikke var længere, end den var, da sammensætningen af de tre bands fungerer ganske udmærket og sagtens ville kunne have trukket folk ud af deres gravhøje rundt i landet. Det beviste de få shows, de nu engang spillede, i hvert fald.