4. Devouring Armageddon
5. Swallowed by the Earth
6. The Great Death
7. Punishment Divine
8. Witchcraft Demonology
4

Forsanger Simon Petersen og guitarist Bjørn Bihlets parløb går mange år tilbage. De startede sammen i bandet Mareridt i midten af halvfemserne. Forsangeren fortsatte videre i Exmortem, mens guitaristen kastede sig over projektet Hellsermon. De to kunne dog ikke helt lade hinanden være, så i 2002 fandt de sammen under banneret Horned Almighty. Det udviklede sig til debutpladen ‘Black Metal Jesus’ i 2004, og siden er det gået slag i slag for aarhusianerne.

For fem år siden udkom deres femte plade, ‘World of Tombs’, der blev fulgt op af deres første optræden på Copenhell i 2015. I årene mellem pladen og her i 2020 har Horned Almighty så givet shows på stort set samtlige danske metalfestivaler. Vi har i hvert fald set dem både til Viborg Metal Festival, Royal Metal Fest på deres hjemmebane i Aarhus, Aalborg Metal Festival og Metal Magic Festival i Fredericia.

Nu er de så omsider klar med deres sjette plade ‘To Fathom the Master’s Grand Design’. Og sikke en udvikling for Horned Almighty. Det er stadig black metal, og man kan høre, at der er kælet for numrene. Man kan også høre, at bandet har udviklet sig. Ligesom forbilledet i Satyricon er der kommet flere facetter i musikken, og det kan man høre særligt på ‘Swallowed by the Earth’, der viser, at Horned Almighty kan og vil mere end blot at gentage sig selv for hver udgivelse.

Der er flere midttempo numre end på forgængerne, og på ‘Antagonism Eternal’ har de et godt groove, hvor man nærmest kan fornemme Motörhead stå i kulissen. Et nummer, der viser bandet fra en side, hvor det ikke kun er pedalen i bund.

Tematisk handler pladen om menneskets fejl gennem tiden. Et koncept, der går gennem hele pladen, hvor historiske fejltrin bliver gennemgået og der er ikke megen kærlighed at spore i teksterne. Horned Almighty maler ikke noget skønhedsbillede af den pest, menneskeheden har udviklet sig til for kloden. Med titler som ‘Apocalyptic Wrath’, ‘The Great Death’ og ‘Punishment Divine’ er det vanskeligt ikke at drage en parallel til amerikanske Cattle Decapitation på det tematiske niveau. Det er muligvis to musikalsk forskellige subgenrer indenfor heavy metal, men budskabet er det samme. Menneskeheden er ikke altid en god ting og går på et tidspunkt en passende straf i møde.

Lyttere af ‘To Fathom the Master’s Grand Design’ bliver dog ikke straffet. Tværtimod. Horned Almighty har virkelig fået åbnet godteposen for nye virkemidler, og lytter man godt efter, kan det ligefrem være, man forstår Moder Naturs store billede for menneskeheden.