Lick It Up (+ Won’t Get Fooled Again)
(Bassolo) I Love It Loud
I Was Made for Lovin’ You
Love Gun
Detroit Rock City
2

Hvad har Kiss og The Who tilfælles? Umiddelbart ikke andet, end at de begge skriver og udgiver musik, og så det at Kiss benytter Whos "Won't Get Fooled Again" som intro, og senere voldtager den under ekstranumrene. Allerede fra første minut grundlag for at råbe "blasfemi!" ad de aldrende, ansigtsmalede herrer. Lad det lige være sagt med det samme, at jeg – til at starte med – tog til koncert i Forum med et åbent sind, men samtidig kunne jeg ikke helt se mig fri for, at tænke KI$$ om et band, der tager på turné uden at have noget som helst nyt på banen (seneste album, "Psycho Circus", er fra 1998). Derfor dog ingen grund til at dømme Paul Stanley, Gene Simmons og de to lejesvende Tommy Thayer og Eric Singer ude, før de havde vist, om de overhovedet stadig kunne noget, og i så fald hvad dét så var. Efter otte minutters The Who-intro blev der ikke sparet på kalorierne ét sekund de efterfølgende to timer, da bandet var blevet sænket ned fra loftet på podium. "Deuce" startede aftenens løjerligheder med gøglerne, der – traditionen tro – stod placeret foran et ocean af guitarforstærkere (det var vist kun to af dem, der var tændt), og der gik desværre ikke længe, før man måtte stå og sukke det forventede "automatpilot". Både Paul Stanley og Gene Simmons nærmer sig snart de 60, og der må skulle en del til, for stadig at kunne tage sig selv seriøst med fuld ansigtsmaling i dén alder, og det var da også ualmindelig svært at få øje på passionen under ellers herligt heavy hits som "Hotter Than Hell" og "Parasite". Paul Stanley spyede klicheer ud mellem hvert nummer, og da han udtalte "Copenhagen" med tysk accent for 19. gang, have i hvert fald undertegnede fået nok. Det så det frådende publikum dog aldrig ud til at have på noget tidspunkt; det skulle da lige være under Tommy Thayers 10 minutter lange Angus Young-inspirerede solo, som – bizart nok – blev fulgt op "100,000 Years" og en lige så lang trommesolo. Timingfornemmelsen kneb altså også med for cirkusartisterne. Det er muligt, at man ikke skal forvente sig en svimlende musikalsk oplevelse, når man går ind til en Kiss-koncert, men man har vel lov at håbe på lidt mere end en musikalsk light-version af Cirkus Benneweis? Det fik vi aldrig, og anført af "Shout It Out Loud" antog forudsigeligheden nye dimensioner under ekstranumrene. De betonbuldrende toner i Forum var selvfølgelig akkompagneret af fyrværkeri så hatten passede, jo – det VAR et cirkus uden lige. Men igen: Skylder Stanley ikke at bevise, at han kan andet end at stå og hyle med sin irriterende stemme? Og Simmons? Han burde vel også ville understrege, at han dur til andet end kneppe uden om i sit ægteskab med Shannon Tweed? Tilsyneladende ikke. Kissirkuset fortsatte ufortrødent, da han inden sin bassolo blev torpederet op mod loftet, og efterfølgende brød ud i "I Love It Loud", en sang der har affødt et utal af Gorky Park-bands og kloners kloner. Paul Stanley kunne til sidst heller ikke dy sig, og måtte – via line - hejses en tur midt ind i midten af salen, hvorfra han rablede videre om, hvordan Kiss bare sådan elsker København... Han manglede faktisk blot klovnenæse for kunne optræde som klovnen Pepito, og man begyndte så småt, men inderligt at ønske, at man var taget til Dio på Amager i stedet. Og hvad blev der af koncertanmeldelsen, tænker du? Der er ikke så meget at tilføje. Jo, under "Detroit Rock City" forsvandt bandet totalt i fontænernes tåger og væk fra scenen i Forum. Og lad det bare forblive sådan. Kiss har sange som førnævnte, "Strutter", "Cold Gin", "Black Diamond" etc., og derfor skal der ualmindeligt meget til for at dumpe, men det var unægtelig tæt på, at det alligevel skete i Forum. Pensionsotiummet kalder, Kiss!