Ekstranumre:
Fuck Armageddon... This Is Hell
Vanity
Infected
Dept. of False Hope
4

Bad Religion havde ikke taget eget supportband med i Den Grå Hal, så de københavnske punkere, Brudte Løfter, fik æren af opvarmningstjansen, og den varetog de såmænd helt fint. Lyden var ikke den bedste, men bandet gik ufortrødent til stålet, og de publikummer, der ikke nød den varme sommeraften ude foran, virkede til at synes om det, de hørte. Så alt i alt godkendt.

Da klokken slog skarpt 21 besteg aftenens hovedattraktion, Bad Religion, scenen foran en næsten fyldt Grå Hal, og stemningen var i top fra først takt af ‘Past Is Dead’. Herefter var det en halvanden time lang opvisning i rendyrket punkrock med en sætliste, der talte imponerende 32 numre. Højdepunkterne var for undertegnede - da jeg stadig er helt grøn som Bad Religion-fan - ‘21st Century (Digital Boy)’, ‘Punk Rock Song’ og ekstranummeret ‘Infected’, mens mit følge trippede over, at ‘Anethesia’ var at finde i sættet.

Målt på sceneshow er Bad Religion ikke blandt de mest energiske punkrockbands. De har derimod valgt en mere afdæmpet attitude, hvilket bevirker, at de i dag som 50-årige nemt kan fyre det samme show af som for 20 år siden. Så selvom manken lyste af sølv på Christiania, så var energien præcis, som Bad Religions fans kender og elsker.

Noget tyder i det hele taget på, at Bad Religion på intet tidspunkt i deres karriere har valgt at bide over mere, end de har kunnet tygge. Graffin (vokal) har valgt et behageligt toneleje, som gør, at han formodentlig kan synge herfra og til al evighed. Brian Bakers (guitar) riff og soli er bundsolide, men på ingen måde ekstravagante. Brooks Wackerman (trommer) spiller røven ud af bukserne, men har ikke gjort det nødigt svært for sig selv. Det hele var med andre ord nærmest perfekt afstemt.

Det eneste, der brød det punkede image var bandets ny mand på guitar, Mike Dimkich (The Cult), hvis hipsterlook sprang i øjnene. Dimkich var med i stedet for Greg Hetson, som holder pause på ubestemt tid, og han spillede tilsyneladende, som han skulle. Dog led guitarlyden lidt under hele koncerten, så mit utrænede Bad Religion-øre ikke rigtigt kunne skelne tonerne.

Dårlig guitarlyd var dog kun et minimalt skår i glæden over et på mange måder imponerende punkrockshow, hvor de knivskarpe vokalharmonier og en fantastisk trommelyd står klarest i erindringen. Absolut godkendt.