MMF 24: Historisk hyldest til Satan
Alt gik op i en højere enhed, da Mysticum langt om længe debuterede i Danmark og leverede en hallucinerende og historisk triumf på Metal Magic.
2. Fist of Satan
3. LSD
4. The Ether
5. Black Magic Mushrooms
6. Kingdom Comes
7. Crypt of Fear
8. Annihilation
9. Cosmic Gun
10. All Must End
I en tid før streaming gjorde det muligt at lytte til al musik i verden, så var opsamlingsskiver den helt store åbenbaring, der kunne introducere lytteren for alle mulige forskellige bands. En af de væsentligste indenfor black metal var ’Nordic Metal: A Tribute to Euronymous’ i 1995. Norske Mysticum medvirkede med to numre, ’Kingdom Comes’ og ’In Your Grave’, der var hentet fra deres første demobånd ’Piss Off!!!’, som lige var udkommet. Demoens titel varslede en hel del om bandets attitude.
Mysticum kaldte sig industrial black metal. Og lød vitterligt ikke som andre bands i verden. Trioens programmerede trommer og det hidsige udtryk var lyden af rendyrket ondskab. Rygterne om medlemmerne gik såmænd også på, at de var the real deal – som i vaskeægte psykopater.
Især bassisten Robin Malmberg. Det forlød, at han havde taget så meget narko, at han var blevet spærret inde på den lukkede afdeling. Det forlød også, at han på Elmstreet Bar i Oslo, der var samtidens stamsted for den norske black metal-elite, havde knaldet Dimmu Borgirs frontmand Shagrath i gulvet, fordi han blev anset for at være en poser.
Hvorvidt det er sandt eller ej, har jeg aldrig fundet ud af. Men historierne var vildt fascinerende for en dengang 14-årig knægt fra Vejle. I 1996 udkom så debuten ’In the Streams of Inferno’, der blev skamhørt, og som udkom på det betydningsfulde, amerikanske label Full Moon Productions.
Da Apollyon fra Vejle i 1998 debuterede på netop Full Moon Productions, så var det jo kæmpestort, at de delte label med Mysticum. På det tidspunkt var jeg i gang med at lave en hjemmeside om black metal. På Full Moons egen, primitive hjemmeside dukkede Robin Malmbergs e-mail op under kontakt til bandet.
Jeg skrev til Malmberg for at høre hans mening om Apollyon, og om han var frisk på et interview til min hjemmeside. Efter en lille uges tid tikkede der svar ind. Hvor fanden havde jeg hans mail fra? Apollyon kendte han ikke, og det ragede ham også en skid, hvem de var. Og desuden skulle jeg aldrig skrive til ham igen, og bare pis fuldstændig af.
For en mand, der kaldte sig Mean Malmberg, så levede han i den grad op til sit navn. På den ene side var det ærgerligt, at jeg ikke fik noget interview. På den anden side var det sygt true at få så voldsom en sviner fra et idol. Jeg hørte aldrig fra Malmberg igen. Og verden hørte i årevis intet fra Mysticum.
Officielt gik de vist aldrig i opløsning, men comebacket med ’Planet Satan’ i 2014 kom som en overraskelse. Endnu mere overraskende var det, at Mysticum begyndte at turnere, og rygtet gik, at deres shows skulle være en helt vanvittig oplevelse.
For nogle år siden overværede Copenhells booker dem i Norge og udtalte i Politiken, at han ville elske at få Mysticum på programmet. Metal Magic kom heldigvis i forkøbet og bookede Mysticum til vinterudgaven i 2023. Blot for at koncerten blev aflyst.
Sent fredag aften lykkedes det så. Efter tre årtiers eksistens og i silende regn debuterede den norske trio endelig på dansk jord. Og rammerne kunne ikke være bedre end foran Metal Magics dedikerede publikum.
I et gigantisk virvar af spotlys og hallucinerede visuals stod trioen side om side og lagde passende ud med at hylde Satan i et af deres få numre på modersmålet.
”Vi elsker deg fordi du er / kraften i guds fiendes hær / Far! / Satan!" lød det i ’Far’. Så var vi ligesom i gang. Nummeret var hentet fra ’Planet Satan’, som det meste af materialet på sætlisten.
I ’LSD’ – Lucifer in the Skies with Demons – lyste der kanyler og det kemiske molekyle for lsd op, så hyldesten til en euforiserende livsstil ikke var til at tage fejl af. Og det blev i den grad gentaget i ’Black Magic Mushroom’.
Trioen er sidst i 40’erne, men lignede stadige nogle lede Sataner med pumpede, bare overkroppe. De adresserede aldrig publikum, men lod musikken tale for sig selv. Showet gik rent ind hos gæsterne, der stod som hypnotiserede slagtelam i en sci-fi version af Helvede.
Det største bifald kom under kultnummeret ’Kingdom Comes’, hvor næverne røg i vejret, og det slog gnister blandt gæsterne. Den silende regn gav et ekstra lag til den visuelle oplevelse, og jo længere koncerten skred frem, des mere intens og elektrisk blev seancen.
’Annihilation’ blev indledt med faretruende sirener, før nummeret eksploderede i hadefulde riffs og foruroligende growl. Alt gik simpelthen bare op i en højere enhed denne aften, så det er svært at sætte ord på, hvor magisk og unikt de her 60 minutter i selskab med Mysticum var.
Efter ti hæsblæsende numre var det forbi. Ikke et ord. Blot bistre blikke fra trioen, og så var de væk. Det kunne ikke være mere perfekt, og hvis nogle var i tvivl, så var Mysticums danske debut et historisk indslag i fortællingen om Metal Magic!