Rivers of Nihil stjal showet
En progressiv aften i Pumpehuset viste soleklart, at hovednavnet Rivers of Nihil var lysår foran opvarmningen, trods udfordringer med stemmen.
2. The Silent Life
3. Hellbirds
4. A Home
5. The Void From Which No Sound Escapes
6. Criminals
7. House of Light
8. Death Is Real
9. Episode
10. Where Owls Know My Name
11. Clean
Rivers of Nihil løb ikke overraskende med opmærksomheden onsdag aften i Pumpehuset, da de gav koncert i København og gav de danske fans mulighed for at høre nogle af de nye numre, der bliver at finde på den plade, der udkommer i maj måned.
Men egentlig var plakaten jo også fyldt med andre, spændende navne. Dååth satte aftenen i gang med en energisk optræden. At forsanger Sean Zatorsky havde iført sig en Hatesphere-trøje gav selvfølgelig lidt ekstra point på kontoen, men det havde han nu ikke behøvet, for Dååth spillede generelt bare godt og havde også den fordel, at deres musik denne aften nok var det mest lettilgængelige af alle. Deres groovy, melodiske dødsmetal var noget, alle kunne danse med til.
Det blev lidt mere teknisk da Beyond Creation gik på. Vi har tidligere været efter dem med deres koncerter, der kan gå hen og blive lidt for navlepillende i den progressive stilart, de spiller. Særligt på Voxhall i 2020 og sådan set også på Aalborg Metal Festival 2018. Desværre blev det også sådan i Pumpehuset denne onsdag aften i marts måned 2025. De turnerer stadig med deres seneste 'Algorythm'-plade fra 2018 og det kunne faktisk være interessant om der snart kom noget nyt fra canadierne. Man kan ikke tage fra Beyond Creation at de spiller godt. Det gør de. Men man skal virkelig være bekendt med deres musik på forhånd for sådan rigtig at kunne leve sig ind i sangene. De havde heldigvis en del fans oppe foran, der kunne det, og derfor var det ikke helt tosset.
Det var det derimod med Cynic. Vi har set dem mange gange gennem årene, og Paul Masvidal gør virkelig, hvad han kan for at holde bandet kørende. Og det udvikler sig stadig her mere end 30 år inde i karrieren. Masvidals eneste nostalgiske øjeblik i koncerten kom, da han drømte sig tilbage til jagten på stærk tobak i halvfemserne, hvor han flere gange mellem numrene nævnte Christiania. Ellers var Cynics optræden om muligt endnu mere introvert end Beyond Creation og der var mest fokus på 'Traced in Air'-pladen og deres seneste 'Ascension Codes'. Hvilket gav god mening, da det kun er et par år siden, Cynic gæstede præcis samme spillested og havde fokus på netop klassikeren 'Focus'. Her i 2025 blev der kun spillet 'Textures' derfra. En koncert, hvor Masvidal og resten af Cynic, ligesom de foregående bands, spillede udmærket og teknisk på et højt niveau, men der manglede noget energi.
Det blev der i den grad rodet bod på, da Rivers of Nihil gik på. I skjorte og vest indtog de Pumpehuset med et brag og kom langt mere ud over scenekanten end de tre foregående bands tilsammen. Der var ingen tvivl om, at det her var hovednavnet. Forsanger og bassist Adam Biggs havde døjet med stemmen de foregående par koncerter og måtte helt droppe at synge efter deres show i Finland ugen før, men i Pumpehuset forsøgte han sig igen. Og det gik lige akkurat, men så heller ikke mere end det. Det var helt tydeligt, at hans stemme ikke var i topform. Heldigvis kunne guitarist Andy Thomas hjælpe ham med den rene vokal og saxofonist Patrick Corona (sikke et efternavn!) trak også noget opmærksomhed, så Biggs' manglende saft og kraft blev maskeret af de andre.
For Rivers of Nihil var klar. Både Thomas og den anden guitarist, Brody Uttley, var skarpe denne onsdag aften. Riffs og soloer blev leveret knivskarpt og flere gange stod man og bare ventede på, hvornår de ville ramme bare en my ved siden af, men det skete ikke. Det var virkelig godt. Man kan i den grad sige, at de gjorde arbejdet!
For under 'Episode' lod Biggs netop publikum brøle omkvædet "Do the work!" i stedet for ham selv, og det gjorde publikum og guitarsoloen efterfølgende var ligesom en tyk streg under, at Rivers of Nihil kan deres kram anno 2025. Både de nye sange fra den kommende plade blev leveret godt, og klassikerne fra 'Where Owls Know My Name' og 'The Work' var selvfølgelig alle fællessang, circle pits og sågar wall of deaths-værdige.
Om et par måneder udkommer deres femte plade, der bare får titlen 'Rivers of Nihil'. Metal Blade Records sender den på gaden 30. maj 2025. Forventningerne er høje. Det blev ikke mindre af, at de gav en virkelig god koncert på Pumpehuset. Nu har vi set dem tre gange i København siden udgivelsen af 'The Work'. Stengade i 2022, Amager Bio i 2023 og Pumpehuset her i 2025. Vi er enkelte, der håber, de turnerer Danmark lige så flittigt fremadrettet. For er man til eksperimenterende, progressiv metal, så er Rivers of Nihil et band, man ikke kan komme udenom. Det beviste de, igen, onsdag aften.