Stenstøtternes aften

Stenstøtternes aften
Stenstøtternes aften

Lørdag aften på The ROCK havde de to lokale bands Forcentury og Iron Fire fundet metalfaklen frem og gjort klart til gedigen galoperende power metal.

06-03-2010
2

De pladedebuterende Forcentury indledte den sene koncert med at entre scenen lidt over ti. I modsætning til Iron Fire der har mere heavy metal over sig, er der tale om rendyrket power metal i tysk/svensk/finsk stil med masser af dobbeltguitarfræs, keyboardssolo og store kor til at peppe omkvæd op. Den slags kræver teknisk finesse og fornemmelse for melodiske, hvilket Forcentury så afgjort også besidder, selvom den skotske forsanger Johnn Thunder havde sine begrænsninger med vokalen.

Det havde han også i sceneshowet, og hvad det angik, delte han problemet med resten af bandet. De spillede rigtigt godt, og har som sagt håndværksmæssige evner for at fremføre musikken, hvorimod der ikke var meget attitude som kunne fange publikum. Størstedelen af tiden kunne man betragte en forsanger der dansede med sig selv (ja, dansede!), og et band som ikke rørte sig ud af stedet, men bare betragtede gribebræt og tangenter indgående, mens tonerne væltede ud.

For lidt bevægelse

Samme statiske tendens kunne man iagttage hos det ellers langt mere erfarne Iron Fire, der trods alt har 10 års erfaring at trække på og vel også en hel del koncerter. Eneste mand som gjorde en dyd ud af at bevæge sig væk fra den umiddelbart logiske placering på scenen, var forsanger Martin Steene, der i perioder piskede omkring og kastede lidt håndtegn mod publikum. Men altså kun i korte øjeblikke, og selv når aktiviteten var størst, virkede det meget påtaget og uden den store glæde ved at optræde.

Måske skyldtes den manglende lyst det ringe fremmøde, men man har før set bands spille mere indlevende for færre mennesker, så det kan ikke bruges som undskyldning.

Under alle omstændigheder kunne Iron Fire, ligesom Forcentury, ikke klare sig med at spille godt. Der manglede et ihærdigt forsøg på at sælge sig selv til eventuelle tvivlere i salen – som undertegnede.