Iron Fire på vej opad igen

Iron Fires Martin Steene er noget så sjældent som en power metal sanger, der kan være sin stemme bekendt. Iron Fire er navnet på noget så sjældent som et dansk power metal band. Og det er et band, der har været på banen siden 2000 og har oplevet både op- og gevaldige nedture. Men spiralen er for opadgående igen, som man kan høre på deres nyeste og fjerde udspil, ”Blade of Triumph”, der følger op på den fremragende ”Revenge” fra 2006. Og det gør bandet med et power metallisk skrig: ”Raise the metal fist in the air”, som der synges på ”Steel Invaders”.

Hjørnesten og mastermind i Iron Fire er sanger Martin Steene, som vi også kender fra Force of Evil (vokal) og Switchblade (guitar). Steene er noget så sjældent som en power metal sanger, der kan være sin stemme bekendt (ja, vi har hørt for mange svenske, tyske, finske og italienske skandalesangere!). Men Steenes stemme er stor og stærk, fylder meget, og det er helt tydeligt, at han mener sit projekt 100%. Og det er helt ned til albummets udstyr, titlerne på sangene og de helt autentiske og ovenud veludførte musikalske klicheer.

Man kan ikke sidde stille til Iron Fire, og man kan heller ikke lade være med at blive lidt glad i låget, når man lytter til ”Blade of Triumph”. Et dejligt, livsbekræftende album – selv om numrene handler om drager, blodbad på tempelriddere, brændende broer, sjakaler, magiske sværd, gladiatorer og triumfens sværd!

Der er flere stærke musikalske power metal-oplevelser på albummet: ”Bloodbath of Knights” er domineret af et hårdt riff og vinder på grund af nogle fine temposkift. ”Gladiator’s Path” er skarp og effektiv, mens titelnummeret tager os hele vejen rundt i alle Irons Fires varemærker: fine guitarharmonier, slagkraftige trommer, temposkift, den gode melodi og det stærke omkvæd. Men nu skal du ikke tro, at det kun er fuld power metallisk smadder hele vejen igennem. ”Follow the Sign” er en god, melodisk hard rocker og ”Legend of the Magic Sword” er et meget, meget flot stille nummer.

Så: Raise the danish metal fist in the air!

Blade of Triumph
Label