9. Nuage Fractal
10. Sleeves Off
11. Pre-Ignition
12. Voivod
Kent Kirkegaard Jensen
3

1000Fryd var helt udsolgt. Voivod kom for første gang siden 2015 omsider forbi igen. Dengang for otte år siden, stod de på Aalborg Metal Festival foran et udsolgt Studenterhuset. Situationen var den samme igen her i 2023.

Først skulle vi dog igennem Speedslut. Et lokalt band fra Aalborg, der blev dannet i 2021 af en flok musikere, der elsker thrash og speed. Det kunne man i den grad høre og se. Forsangeren lignede Dave Mustaine, musikken lød som tidlig Megadeth og Metallica, og med patronbælter, flying-V guitar og et tempo, der skreg "fart, fart, fart", så var det svært ikke at lade tankerne lede tilbage til de tidlige firsere. Særligt når åbningssangens intro mindede om introen til 'Hit the Lights'. En solid opvarmning, der blot vækkede appettiten yderligere hos det spændte publikum.

Og der gik ikke lang tid førend canadiske Voivod indtog scenen. De kom gående ned gennem publikum til scenen, som er eneste måde at komme frem til den lille scene på. De blev klappet på plads og der var smil på læberne hos alle, såvel udøvende som nydende i salen. Og da Voivod åbnede med 'Killing Technology', brød salen ud i jubelbrøl og forsanger Denis 'Snake' Bélanger lod mikrofonstativet nå ud til publikum, så de kunne brøle med.

Der blev undervejs kippet med hatten til tidligere medlemmer, såvel nulevende som døde. Det er ingen hemmelighed, at Jason Newsted fra Metallica blev medlem af netop Voivod da han trådte ud af det store thrash-band, og han fik en hilsen med på vejen, ligesom den afdøde Denis 'Piggy' D'Amour også blev hyldet, og så satte de i med 'Rise', der netop var fra den periode, hvor Snake ikke selv var forsanger.

På den måde nåede Voivod godt rundt i deres repertoire. Der var én sang fra mange af deres plader, mens der blev spillet hele tre fra deres seneste 'Synchro Anarchy' fra 2022. Og sådan blev en tilfældig tirsdag til en thrashy tirsdag på 1000Fryd, hvor både opvarmning og hovednavn gjorde det ganske udmærket.