WOA '17: Volbeat på vågeblus
WOA '17: Volbeat på vågeblus
WOA '17: Volbeat på vågeblus

Som hovednavn på Wacken Open Air 2017 leverede Volbeat en professionel og helt igennem uengageret og kedelig koncert uden den store interaktion med publikum.

03-08-2017
2

Vi tillader os at spole tiden 10 år tilbage. Året er 2007. Volbeat har lige fået spillet ’The Garden’s Tale’ på P3 som Ugens Uundgåelige og spillede for første gang på Orange Scene på Roskilde Festival. Gennembruddet på den danske scene var godt i gang, og nu skulle udlandet også indtages.

Derfor stod Volbeat i august måned 2007 for første gang på Wacken Open Air. Det var på Party Stage, der var den mindste af de tre hovedscener. Der var godt fyldt foran Party Stage, og Volbeat var i hopla. De udnyttede momentet og gav en rigtig god koncert, hvor bandet bogstavelig talt kom ud over scenekanten. Forsanger Michael Poulsen var helt nede ved hegnet og synge, mens guitarist Thomas Bredahl hoppede op og ned af højttalere og skrålede ud til publikum om at deltage i festen, mens bassist Anders Kjølholm lavede grimasser for at få noget ud af folket. En forbilledlig indsats fra et dansk orkester, der i den grad var ved at skabe sig et navn. De gik fortjent derfra med en kæmpe sejr.

Så kommer vi op til nutiden. Torsdag aften på Wacken Open Air 2017. Volbeat er nu hovednavn på den største metalfestival i Europa. Men spilleglæden er ingen steder at finde. Thomas Bredahl og Anders Kjølholm er skiftet ud med Rob Caggiano og KB Larsen, der hver især er glimrende musikere, men på scenen står de som saltstøtter og lader Michael Poulsen om at styre publikum. Der er ingen interaktion. Ingen vildskab. Ingen råb for at få publikum op i gear. Bevares, Michael Poulsen prøver en enkelt gang at starte en circle pit, men ellers er der intet fra scenen.

Sangene afvikles i et lettere anstrengt tempo, der gør, at man får den fornemmelse, at Volbeat bare gerne vil have det her overstået. Og det selvom arrangørerne så stolt annoncerede et par dage før festivalen, at Volbeat ville få 10 minutter ekstra at spille i, så det blev til 100 minutter i stedet for de planlagte 90. De ekstra minutter blev ikke udnyttet i særlig grad.

Starten med ’Devil’s Bleeding Crown’ efterfulgt af ’Wild Rover of Hell’ og ’Heaven nor Hell’ var forhastet, og det føltes som et medley, der gik direkte videre i ’A Warrior's Call’. Hektisk og uengageret. I skærende kontrast til de tre forrige koncerter, de har spillet samme sted, hvor de i den grad gav Wacken nogle store oplevelser.

Denne aften var der også skåret ned på gæstemusikere. Kun Barney Greenway fra Napalm Death var med på en duet på ’Evelyn’. Han havde selv givet koncert med sit band i første halvdel af Volbeats sæt. Så han var gennemblødt af sved, da han kom op på scenen og brølede igennem. Stemmen var varmet godt op, for der var god power i Barneys brøl i mikrofonen.

Helt det samme kan man ikke sige om Michael Poulsens stemme. Det var, som om han sparede den. Generelt sparede Volbeat lidt på kræfterne denne aften.Det blev kørt på rutinen, og det er altså svært at maskere, selvom man er kæmpestort internationalt hovednavn. Godt nok forsøgte Poulsen sig med en lille joke om ørepropper, og at man skulle huske dem, medmindre man ville fyres som forsanger i AC/DC. Men det blev ikke nogen stor succes. Det var deres hyldest til Chester Bennington, den nyligt afdøde forsanger i Linkin Park, samt Chris Cornell på storskærm heller ikke. Det virkede lidt fattigt, for introduktionen var for snøvlet til, at man rigtig forstod det, førend billederne tonede frem på skærmene.

Så alt i alt en kedelig og uinspireret koncert med et mægtigt Volbeat på vågeblus. Det er ekstra ærgerligt, når de nu kommer fra Danmark, og man havde håbet, at festivalens danske indslag, et hovednavn endda, kunne give en af de bedste koncerter på Wacken i 2017. Det skete ikke. Det blev deres dårligste af de i alt fire gange, de har været på festivalen. Ærgerligt.

Forhåbentlig har de genfundet spilleglæden og intensiteten, når de senere på måneden giver koncert i Telia Parken i København, hvor 45.000 fans for længst har købt alle billetter og vil hylde Danmarks største rockband gennem tiderne. Generalprøven på Wacken Open Air 2017 gjorde os dog mere bekymrede end trygge.