Orphaned Land - ”Mabool”

Israelske Orphaned Land blander genrerne alt for uhæmmet, mener Ulrich Wolf. Det er vist første gang, at jeg har hørt, endsige stødt på et israelsk Heavy band. Men Orphaned Land er netop et sådant.
De har efter syv års pause udgivet deres tredje CD "Mabool". Det er et album, hvor man tydeligt hører den mellemøstlige inspiration med klassiske guitarer, Buzuki, Saz og den slags eksotiske instrumenter. Dertil putter de lejlighedsvis kvindelig sang á la Ofra Haza ind, fulgt op af tyrkisk folkemusik.

De koger så det hele sammen med traditionelt Heavy Metal og en lidt growlende vokal fra den mandlige forsanger. Vi mødes også af et konceptuelt tekstunivers, hvor hver sang er en del af
den lange historie om det fordømte land, der til sidst må bukker under efter mange lidelser. Om der skal lægges noget politisk i det, skal jeg lade være usagt, men rent musikalsk vil de sige noget. De vil sige, "at vi kan kombinere en masse stilarter og instrumenter," men det kan de ikke!

Det er for så vidt ganske frisk tænkt, men det fungerer ikke. Det bliver alt for esoterisk, indelukket og mærkeligt. Musikken sætter sig ingen spor, den ender med at blive irriterende.
Måske passer de orientalske/mellemøstlige rytmer og moderne Heavy Metal bare ikke sammen. Uden der i øvrigt skal lægges noget mere i det. De seks musikere i Orphaned Land har mange fans i den arabiske verden, hvor folk fra flere religioner headbanger side om side og derfor vil de give os det bedste
af begge verdener. Det er godt og overordentlig sympatisk i den politiske verden, men her er det desværre den musikalske verden der tæller.

Titel
Mabool
Distributør
Forfatter
Karakter
1