2. Krænk Mig
3. Altankasse I Stormvejr
4. Emma Løs I Reeperbahn
5. Ind Med Hænderne
6. Uteknisk Held_God Sang
3

‘En Hurtig Omgang Dansk i 2’eren’. Det er eddermame en dum titel. Og sådan er der så meget med Situationsfornærmelse. Det skal måske afklares med det samme. Hvis du er meget Alvorlig™ og Seriøs™, så bliver det svært det her. Det har undertegnede måttet arbejde med.

Bevares, det er nemt at grine af andre. Det plejer der ikke at være noget problem i, men det kan være lidt sværere at grine af sig selv. Det bliver vi til gengæld nødt til at vænne os til, for Situationsfornærmelse griner af os allesammen – og også dem selv.

Sidste år udgav aarhus-bandet singlen ‘Ind Med Hænderne’, og den kom nærmest direkte efter vi på Devilution havde skrevet en meget Alvorlig™ og Seriøs™ artikelserie om sexisme og ligestilling i metalscenen. I den sammhæng var det svært at komme udenom ordet “feminisme”, hvilket Andrea Uglebjerg m.fl. tog under kærlig behandling i netop samme sang.

Derfor var det oplagt, at vi skulle snakke lidt med dem om hvad det egentlig handlede om, når de sang om, at mandlige feminister skulle fistes i ligestillingens navn. Det drøftede vi så.

Om vi blev klogere er måske så meget sagt, men vi fandt i hvert fald frem til, at Situationsfornærmelse skyder i alle retninger. Ingen kan føle sig sikre. Og den opfattelse bliver vi bekræftet i, når vi lytter til endnu en hurtig omgang dansk. Denne gang i 2’eren.

“Hvorfor smiler du ikke?”
Feminismen ligger altid og lurer – det fastslog sanger og tekstskriver Andrea Uglebjerg også, da vi talte sammen sidste år.

– Hvad kommer først: samfundskritik eller humor? Når jeg skriver sådan noget, så bliver det jo politisk og feministisk, alene fordi jeg ikke er en mand.

Og Andrea Uglebjerg og Situationsfornærmelse leverer også en ordentlig omgang feminisme af både ny og lidt ældre skuffe, for hun tilkæmper sig al den plads, hun overhovedet kan få fingre i og lægger hverken fingre imellem eller giver den mindste smule undskyldning for sig selv.

Der bliver slået fra sig til højre og venstre, og allerede fra anslaget bliver “Poul Sodavand” spurgt, hvorfor han ikke smiler lidt mere – et spørgsmål der vil vække genklang hos cirka halvdelen af verdens befolkning. Så er stilen lagt.

Situationsfornærmelses punk er et angreb på pænhed, og de lægger hårdt ud med at sparke til småborgerligheden – et område, der får rigelig tæsk i løbet af de seks sange. Vildskaben er i centrum, når Situationsfornærmelse bare er kommet for at råbe. Og for at knalde. Seksualiteten er spillevende og vulgær, når den bliver fremspyttet, allerede fra første færd, hvor en stakkels singlefar bliver stoppet med ketamin og tvunget til at kaste pænheden fra sig og knalde midt på det pænt dækkede bord. I andet track, den dagsaktuelle ‘Krænk Mig’, leverer de spark til både fjerdebølgefeministernes sugardatingfænomen, men også, som titlen antyder, en hentydning til MeToo-bevægelsens nøgleord: “krænkelser”.

Lader man sig krænke, hvis man “æder røv på løn-akkord / i bytte for moderne lort”? Ja, måske. Samtidig er diskussionen om, hvorvidt det er krænkelse eller forretning, når man kan få lov at få en Copenhellbillet i bytte for en pik i munden. Situationsfornærmelse er ikke karrige med vurderingen, og der er ikke meget sympati at hente for den branche.

Vurderet – måske nærmere dømt – bliver en stor del af den kreative klasse også i det afsluttende slag seksualitet. ‘Uteknisk Held_God Sang’ lyder som noget den socialdemokratiske regering skulle overveje at smide penge efter i markedsføringsøjemed. Hvis man ønsker flere unge på erhvervsskolerne, findes der vel ikke bedre salgstale end “hvorfor gå på uni / når de boller bedst på teknisk?!”

Punken er hos Situationsfornærmelse tilbage ved sine arbejderklasserødder. Det er netop også en af grundene til, at ingen vil kunne høre denne plade uden at føle sig ramt bare en lille smule. Selvom ‘Altankasse I Stormvejr’ musikalsk set ikke er blandt pladens bedste, rammer den direkte ind i det grimme, råbende og provokerende element, der ligger bandet så nært, når den harcelerer over alt fra snobberi over gentrificering og racisme. Der skal være ægte plads til forskellighed i Situationsfornærmelses verdensopfattelse, og de har ikke meget til overs for den radikale storbyfacon at betragte det på.

Situationsfornærmelse billede 2

RATATATA HEY
Men en ting er at sidde og analysere jokes og tekster i smadder, en helt anden er at lytte til musikken.
Og her er Situationsfornærmelse lidt i særklasse, for det er helt tydeligt, at Dines Karlsen, Frederik Uglebjerg og Mathias Jørgensen, der alle spiller i lidt mere professionelle bands, når de ikke giver den gas hér, har utroligt godt styr på deres instrumenter.

I interviewet forklarede Karlsen også netop, at det skal være sjovt for ham at spille, også selvom det er dum musik. Og netop dét grundlæggende element er helt bærende i alle sange. Karlsen har øjensynligt lyttet til noget ZZ Top på et eller andet tidspunkt i sit liv, for der lægges op til boogie rock adskillige gange, når der er altså er tid mellem lidt mere hidsige riffs. Allerede i første track høres de solbrændte licks fra tid til anden, og det giver en god kontrast til de lidt mere hakkede punkstrøg. Guitaren går over i full-blown blues under råbekoret i samme track, og det giver en fornemmelse af det fællesskab, man håber på at kunne opleve, hvis man skulle se dem i levende live.

Det har været sjovt at spille, og det er sjovt at lytte til, og på samme måde som bandet lyrisk set stiller sig lige uden for og lidt ved siden af punken, gør de musikalsk det samme, og det ville til en hver tid være muligt at høre forskel på Situationsfornærmelse og et andet vilkårligt band, der på en punkfestival leverede endnu et tyve-minutterssæt.

Sløvest står det til, der hvor den politiske kant er skarpest. ‘Altankasse I Stormvejr’ lægger sig i et børnesangsspor, der er nemt at følge med i, men lidt mindre sjovt at lytte til. I hvert fald noget af vejen. Det er der heldigvis råd for, for igen kommer råbekoret bandet til undsætning. Man kan måske beklage sig over, at det er for nemt at lave et omkvæd, der indbyder til at hele rådspladsen kan råbe med, når demoen er i gang. Faktum er dog, at det fungerer.

På besynderlig vis er det albumlukkeren, ‘Uteknisk Held_God Sang’, der rammer mest ved siden af, og det gør den faktisk ved at leve op til sit navn. Den er langt mere tight, velspillet og stilren end resten af pladen. Det er ikke dårligt, langt fra, men det skarpslebne guitarriff og den harmoniske sangstemme giver os noget andet, end det vi hidtil har forventet.

‘En Hurtig Omgang Dansk I 2’eren’ er svær at sætte karakter på. Den er sjov og skarp, udmærket i sin musikalitet og klart en samtalestarter, men samtidig er det også en genre, der passer sig langt bedre til liveoplevelser end til at sidde og fnise for sig selv i toget – hvilket tit er skæbnen for “sjov musik”.

Vi holder dog stadig en masse af Situationsfornærmelse.