Ugens Monsterdrøn

Ugens Monsterdrøn
Norske Theatre of Tragedy er tilbage med et fængende og melodisk monsterdrøn af et album, og bandet kan opleves live på The Rock på fredag. Det er fire år siden at norske Theatre of Tragedy udgav deres seneste album, "Assembly", og siden dengang er der sket en hel del på scenen for melankolsk og melodisk goth metalrock med kvindevokal i front. Navne som især Nightwish og Evanescence har fået deres megastore gennembrud i perioden, mens bands som Within Temptation og snart aktuelle Gathering og Lacuna Coil også har kunnet notere et stærkt øgende fanfølge.

Med "Storm" er Theatre of Tragedy, der blev dannet helt tilbage i 1993, imidlertid tilbage med et album, der kan overtrumfe hvemsomhelst på denne scene. Åbnings- og titelnummeret er et kæmpehit, hvor den nye sangerinde Nell, som erstattede sanglærken Liv Kristine Espenæs Krull forrige år, sætter sig igennem fra start. Uha-uha, for en drøm af en melodilinie, og så fortsætter Theatre of Tragedy ellers bare derudaf med et fængende flow af genreloyale men også topeffektive træffere, hvor den oplagte 2. single "Begin & End" må fremhæves sammen med den svævende, smukke "Senseless".

OK, det er som nævnt ret genreloyalt, dette her, men Theater of Tragedy har i høj grad selv været med til at definere denne subgenre, så fair nok, og gamle fans vil sikkert nyde denne her skive til fulde. Og det samme vil sikkert gælde for alle de nye fans af genren, som ovennævnte Nightwish og Evanescence har bragt ind i folden i de senere år.

"Storm" er et meget vellykket udspil, men nye lyttere skal altså også lige have det glimrende 1998-album "Aégis" med ind over, når de tager fat på deres nye bekendtskab med Theater of Tragedy, som kan opleves på The Rock, Kbh. nu på fredag den 31. marts (fandens at man ikke er hjemme der, aaargh!).

Tjek denne koncert ud og køb "Storm" - det er et gennemfedt album, og undertegnede er endda ikke specielt nørdet med denne her subgenre! Nok skrevet, tror jeg.

Karakter: 11 (egentlig "bare" en soleklar 10'er, men titelnummeret hiver den altså lige et ekstra point op, ju-huuu!).

Storm