6. The Apocalypse Is About You!
7. Vi Coactus
8. Mother of Satan
9. The Horrid Strife
10. Are We Fit for Glory Yet? (The War to End Nothing)
3

’A New Kind of Horror’ er Anaal Nathrakhs 10. studieplade, hvor den britiske duo blandt andet dvæler ved det faktum, at det den 11. november er 100 år siden, 1. verdenskrig sluttede. Det er en plade, der er fyldt med præcis lige så meget galmandsværk, som man kunne forvente fra Mick Kenney og Dave Hunt. Duoen, der har lavet musik sammen siden 1999, har deres helt egen version af black metal, hvor elementer som industrial og grindcore blandes med i centrifugen.

Nu udforsker de så nogle af de poeters værker, som er skrevet over og om tiden i skyttegravene under 1. verdenskrig. Forsanger Dave Hunt er således stærkt inspireret af temaet og fortolker det med en nutidig vinkel på det politiske klima i verden anno 2018. For hvor meget har menneskeheden lært siden da? Under 1. verdenskrig blev verden første gang vidne til giftgasangreb og uhyrligheder, der siden er blevet gentaget alt for mange gange. I et interview stiller Hunt spørgsmålet, om vi overhovedet er blevet klogere på de 100 år, der er gået.

Anaal Nathrakh er i hvert fald blevet klogere. Dybere tekster end tidligere, der dog som altid flagrer lidt i vinden, da de ikke følger med musikken og sjældent offentliggøres. Hunts vokal gør det ikke ligefrem enkelt at dechifrere præcist, hvad der synges om i hver sang, og på ’A New Kind of Horror’ er den disciplin ikke gjort nemmere. Hunt veksler mellem growls, skrig og sågar ren falset. På særligt ’Reek of Fear’ lyder han nærmest som King Diamond, mens han mestendels brøler sig gennem sangene.

Tempoet på ’A New Kind of Horror’ er også brølende. Der er ikke mange øjeblikke, hvor lytteren får mulighed for at hvile ørerne. Det mest melodiske, man får, er i små momenter i sange som ’The Apocalypse Is About You’ og ’Vi Coactus’, mens vanviddet bare tordner af sted på sange som ’Forward’. Sidstnævnte kan høres her med rigelige mængder skudsalver som effekt:

Mens det bestemt ikke er Anaal Nathrakh, der er det første metalband, der vælger 1. verdenskrig som tema, så er der ikke nogen, der tidligere har valgt deres vinkel hverken lyrisk eller musikalsk. Anaal Nathrakh er stadig black metal med industrial ind over, og musikken er, som den plejer. Der er dog knap så mange elektroniske lag på sangene, som der har været på tidligere plader som eksempelvis den gode ’Desideratum’ fra 2014. Der er dog noget på ’The Horrid Strife’, hvor nogle af effekterne lyder lidt som dem, Fear Factory også bruger med stor succes.

Det er dog stadig sange som ’Obscene as Cancer’, der er meget retvisende for, hvordan musikken på ’A New Kind of Horror’ lyder. Her kan man også høre noget af den spændvidde, der er i Dave Hunts vokal. Den kan høres her:

Pladen er ikke Anaal Nathrakhs bedste, men de 33 minutter forløber, uden at man får lyst til at give op undervejs. Højdepunkterne er bare ikke så høje, som de har været på tidligere plader. Vi håber dog, at de alligevel topper den op, når de er hovednavn på Aalborg Metal Festival 2018 i første weekend af november. Det er jo dagene op til førnævnte jubilæum.

Lyt til ‘New Bethlehem – Mass Death Futures’ her:

Man kan også lytte til hele pladen her på Metal Blade Records’ egen YouTube-kanal: