10. In My Hands
11. Everything is Gone Now
12. Automatic Survival
13. Waiting is the Way
14. I'm Still Here
3

D-A-D er tilbage med deres 13. studieplade 'Speed of Darkness', og de har stadig fart på når de spiller den hårde rock – men der er også plads til en sjæler, og dermed viser Binzer og co., at de ikke har tabt pusten her i 2024, selvom bandet nu er blevet 40 år gammelt og er kommet på musem!

For tidligere i år, nærmere bestemt 3. marts 2024, åbnede Nationalmuseet en udstilling med netop D-A-D og deres historie fra tilblivelsen i foråret 1984 og frem til nu. Et stykke dansk musikhistorie, hvor vi kunne se D-A-D gå fra unge mænd til voksne og nu midaldrende. Man kunne sågar næsten have accepteret, hvis de begyndte at sætte tempoet ned og nyde tilværelsen på en mere tilbagelænet måde.

Men det gør D-A-D ikke. Tilbage i 2019 udsendte bandet 'A Prayer For the Loud', og den var vi godt tilfredse med. De kvitterede senere samme år med et brag af en koncert på Wacken Open Air. Siden kom pandemien, men derefter så vi dem også henrykke publikum på både Copenhell i 2022 og Jailbreak i 2023. Et band, der stadig kan. Og vil.

Det vil de også på 'Speed of Darkness'. Den starter ud som klassisk D-A-D, og man er ikke i tvivl om hvilket band der er tale om. Der går nærmest lidt gospel i den på '1st, 2nd & 3rd', og melodien fænger i 'The Ghost'. Man kan mærke, at bandet stadig har en glæde ved at spille. Ophavet kan man heller ikke tage fra dem, for på titelnummeret 'Speed of Darkness' emmer riffet af Black Sabbath, så man nærmest kan fornemme, hvordan Iommis sved har dryppet ned af væggene i øvelokalet. Og sangen har en fortrinlig solo, der viser D-A-D fra sin bedste side.

Og efter et par hidsige numre kommer vi til 'Head Over Heels', der er en mere afdæmpet ballade, og selvom der så kommer en hurtig sang i 'Live by Fire', så fortsætter pladen med en nærmest halvfemser-agtig stemning og nostalgisk guitarlyd på 'Crazy Wings', der bringer minderne tilbage til en sang som 'Grow Or Pay' fra 'Riskin It All'. Guitarlyden er i hvert fald meget nem at genkende.

Heldigvis kan D-A-D også stadig sætte foden ned og køre den hårde rock ud af landevejen, hvilket de gør ganske udmærket på 'Keep That Mother Down', der er en af pladens tunge og bedre sange. Men her knækker pladen så også lidt over, da de næste par sange nok er tunge i 'Strange Terrain' og lidt country-western riff i 'In My Hands' – men begge sange savner lidt samme niveau som de foregående sanges kvaliteter. Det bliver bedre på 'Everything is Gone Now', der er lidt mere uptempo, og det, der redder sangen, er guitaren i slutningen af sangen. Så lever man med, at 'Automatic Survival' heller ikke gør det store væsen af sig.

Den guitarlyd, der har båret bandet i 40 år, hverken kan eller skal man komme udenom. Det er her, D-A-D lever. Det er helt tydeligt på 'Waiting is the Way', og har man haft tålmodighed og ventet på at høre det sidste nummer, så bliver man da også trakteret med lige akkurat det man kunne forvente. En rolig sjæler, hvor tempoet trækkes ud, og pladen lukker på en afdæmpet måde.

Og trods en knap så stærk anden halvdel af pladen, så er 'Speed of Darkness' stadig en solid udgivelse fra et band, der ikke viser de store svaghedstegn. Når de er gode, så er de stadig så gode, som de altid har været.
Det er i hvert fald ikke et band, der hverken er på vej på museum eller plejehjem. Faktisk lige omvendt. De er allerede godt i gang med en turné rundt i Europa, hvor de rammer Royal Arena i København fredag d. 1. november 2024. Koncerten er allerede udsolgt, og fik du ikke billetter til den, så ingen grund til panik. D-A-D vender nemlig tilbage igen i januar måned 2025, hvor de gæster Aarhus, Aalborg, Odense og København.