8. Failures of Your Dying Lord
9. Banished by Sin
10. A Trinity of None
11. I Am I... a Curse of Death
12. The Light Defeated
2

'Banished by Sin' er Deicide på godt og ondt. Man er som fan aldrig i tvivl om, hvem der har udgivet den her plade – og hvis man har brug for (endnu) et musikalsk fix af satanisk galde direkte fra Florida, så er Glen Benton og co. som vanligt leveringsdygtige i lige akkurat dét på deres 13. fuldlængde, der indeholder 12 ugudelige sange. Ingen sjælere. Ren dødsmetal med fart på, og pladen varer lige knap 39 minutter.

Det er i øvrigt den længste pause, Deicide nogensinde har haft mellem to plader. Selv under den tumultariske periode, der endte med Hoffman-brødrenes exit, var man hurtigere til at få spyttet materiale ud. Det gav dog så heller ikke nødvendigvis den kvalitet, man kunne have håbet på. Så med hele seks års pause siden seneste plade 'Overtures of Blasphemy' fra 2018 er håbet naturligvis, at 'Banished by Sin' er proppet med dødsmetal fra den øverste skuffe.

Her bliver vi nok desværre nødt til netop at skuffe en anelse. 'Banished by Sin' er ikke en ny 'Legion', 'Once Upon the Cross' eller 'The Stench of Redemption', men mindre kan også gøre det. For 'Banished by Sin' har sine momenter. Lige fra åbningssangen er man ikke i tvivl om, at det her er Deicide. På 'Doomed to Die' er der tyngde og gode guitarer. På guitar har de stadig Kevin Quirion, der nu medvirker på sin tredje Deicide-plade og har været i bandet i mere end et årti. Den anden økse håndteres denne gang af Taylor Nordberg, der kom med i bandet umiddelbart efter corona. Indtil videre har han blot spillet live og hjulpet med fejringen af 'Legion', som har været deres fokus, når de har været på de skrå brædder, eftersom den plade fyldte 30 år i 2022.

Nu er det ny musik, og guitarparløbet mellem Quirion og nytilkomne Nordberg fungerer godt. De har den klassiske Deicide-lyd og tillader sig sågar at eksperimentere lidt hist og her. Forfriskende. Trods alt. Og så er der ankeret i bandet, rytmesektionen i trommeslager og sangskriver Steve Asheim samt bassist og forsanger Glen Benton. Når man hører singleforløberen 'Bury the Cross... With Your Christ' er man ikke et sekund i tvivl om, hvem og hvad der spiller musikken. Det er så klassisk Deicide, at det næsten ikke er til at holde ud. Den sang har de skrevet mange gange før. Man kan sagtens forstå, hvorfor den bliver valgt som single, for den vækker genkendelighed og minder deres fans om, at Deicide stadig eksisterer, og der er ikke sket nogen revolution i deres lyd.

Omvendt minder den os også om, at Deicide lyder som de altid har lydt, og der er ikke sket nogen revolution i deres lyd. Det har været ankepunktet for en del af deres plader, og er det også på 'Banished by Sin'. Pladen har sine momenter, men det er meget af det samme. Gode melodier og riffs på titelnummeret, 'Woke From God', 'The Light Defeated', der har en af pladens bedste guitarsoloer, og 'Ritual Defied' redder bare ikke hele pladen. Det buldrende groove, der har været Deicides varetegn, er der på netop disse sange, og mens det momentært vækker nostalgisk glæde, så mindes man også i teksterne om, at der ikke er sket noget som helst siden 1990. Det er gammel altervin på nye flasker. Benton spyr stadig djævelske flammer i sine tekster og knurrer af Jesus, Gud og Bibelen.

Faktisk kan det godt undre, at man netop har valgt 'Bury the Cross... With Your Christ' og 'Sever the Tongue' som singleforløbere, når pladen indeholder bedre numre. Ikke desto mindre er det sidstnævnte tunge, der blev skåret af og serveret for fans som anden singleforløber midt i februar måned.

Dommen over 'Banished by Sin' forbliver en lunken en af slagsen. Deicide har været bedre. De seks års pause har kastet enkelte gode sange af sig, men overordnet set er det mere af det samme, der er kommet fra Deicide-lejren mere eller mindre siden midten af halvfemserne. Selv for en anmelder, der var stor fan af dem fra 1990 og de næste ti år frem, er 'Banished by Sin' ikke en plade, der sådan for alvor kiler sig ind blandt deres bedste.

Deicide 2024Deicide 2024 fra venstre: Taylor Nordberg, Glen Benton, Kevin Quirion og Steve Asheim