11. Derelict of Spirit
12. When Halos Burn
13. Let the Darkness In
14. And the Flames Wept
15. Apostle
4

Immolation behøver næppe den store introduktion og deres 11. studiealbum 'Acts of God' er da også blot endnu et tonstungt bevis på, at de er noget helt for sig selv. Et dødsmetalband uden nævneværdige svaghedspunkter. Det skulle da lige være, at pladen er et par numre for lang, men det er luksusproblemer.

For 'Acts of God' er præcis det, man kan forvente af Immolation her 31 år inde i karrieren. Som et af de dødsmetalbands, der startede i de tidlige halvfemsere, og stadig er her, så er Immolation velkendt territorium for de fleste kendere af genren. Hvor mange af deres samtidige gik i opløsning, gav op, tog pauser eller startede nye bands, så har Immolation og i særdeleshed Ross Dolan dannet et bolværk mod den slags karrieremæssige udfordringer.

Bevares, Immolation har også skiftet ud i truppen gennem årene, men bassist og forsanger Ross Dolan har været med siden 1988. Det samme har guitarist Robert Vigna, og det er stadig dem, der er kernen i bandet. Sangskrivere og primær fokus qua instrument og vokal. Med sig har de Steve Shalaty på trommer, og det har de haft i snart to årtier siden 'Harnessing Ruin' fra 2005. En habil herre, der i den grad også leverer varen her på 'Acts of God', der er hans sjette fuldlængde med Immolation. Nyeste skud på stammen er således Alex Bouks, der på guitar har været med i seks år og nu sin anden plade med bandet, hvor hans første var 'Atonement' fra 2017.

'Acts of God' er klassisk Immolation, og man kan mærke, at Dolan og Vigna har moret sig med at skrive og indspille. Det er stadig velproduceret, fyldig og tung dødsmetal, og Dolans stemme har masser af saft og kraft. Vignas velkendte dissonante guitarlyd skærer igennem samtlige numre, men der er såmænd også plads til melodi hist og pist som på 'The Age of No Light', ligesom der også er lidt lækker guitarspil på 'Noose of Thorns', der også har en snert af doom i sig.

Er man fan af bands som Morbid Angel, Nile og Blood Incantation, så er der masser af lækker guf at hente på numre som 'Incineration Procession', 'Broken Prey' og 'Blooded', hvor man kan høre sidstnævnte nedenfor.

Det eneste, der kan hælde lidt malurt i bægeret, er længden på pladen. Der er 15 numre, hvoraf et par stykker er instrumentale mellemstykker, så reelt er der 13 sange. Det er rigeligt. Der kunne måske være skåret et par stykker fra, men generelt er Immolations håndværk så godt, at man ser gennem fingre med det. For hvor mange bands igennem karrieren får lavet decideret dårlige plader, så har Immolation, trods lidt fyld her og der, altid leveret kvalitetsudgivelser, og det gør de også med 'Acts of God'. Vi var helt oppe at ringe over 'Majesty and Decay' fra 2010, hvor vi gav højeste karakter. Førnævnte 'Atonement' fra 2017 fik fire firkanter, og det gør 'Acts of God' også. Det her er veludført dødsmetal, der endnu engang beviser, at Immolation er i en liga for sig indenfor genren. De har aldrig fået samme gennembrud som flere af deres samtidige, men målt på hvor de kunstnerisk er anno 2022, så er Immolation ikke bare et mulehår, men en hel karavane af heste, foran de nærmeste konkurrenter.