6. The Face Of Silence
7. Ashen Rain
8. Down Here (Wanted: Dead Or Alive)
9. One Last Chance
10. Finis Coronat Opus
3

Det er ved at være nogle måneder siden, at Orden Ogans sjette album ’Gunmen’ udkom, og desværre missede vi den her på redaktionen i første omgang. Men i denne uge giver Orden Ogan en i øvrigt udsolgt koncert på i Beta på Amager, og i den forbindelse synes det som optakt til koncerten at være ret og rimeligt at kigge nærmere den af os oversete udgivelse.

Orden Ogan har denne gang kastet sig over et western-tema. Det kan synes lidt spøjst af et tysk power metal-band, men hvorfor ikke? Det er i hvert fald nyt i genren. Stilen er som vanligt udpræget tysk melodisk power metal, hvor der som oftest køres på alle cylindre i et tempo, der grænser til speed metal. Orden Ogan har dog også denne gang et input af folkemusik i de heftige guitarleads, ligesom der tilstræbes en vis episk pompøsitet i sangene og vokalarrangementerne. Imidlertid er der noget, der halter her og der, hvilket allerede fornemmes i albummets første sang, ’Gunman’, der også er første single fra albummet.

Sangen begynder storladent, inden den hurtige rytme for alvor sparker tingene i gang. Desværre mangler der noget på den vokale front. Eller måske skulle man korrekt angive det som den vokale baggrund. Vokalen ligger desværre noget langt tilbage i mixet og bliver til dels overdøvet af bas og trommer. Det er ikke en ny svaghed hos ’Gunmen’, da noget lignende også gør sig gældende på nogle af Orden Ogans tidligere album. Men det må jo være sådan, bandet kan lide det, og sanger og Seeb Levermann må jo kunne lide det på den måde, for han står selv for produktion og mixning af albummet.

En anden ting, som viser sig i sangen og på albummet som helhed, er bandets hang til at bruge et mangfoldigt kor i omkvædene. Det er er vel nok et af bandets kendetegn, men er særligt udtalt på det nye album. Det er nok tænkt som et middel til at give sangene et episk element, men det er lige lovlig fremherskende på ’Gunmen’. De store korsekvenser, som giver de fleste sange et hymneagtigt skær, får en til at tænke på, om bandet har hidkaldt det lokale aftenskolekor til at skråle med på albummet.

">

Lidt bemærkelsesværdigt – og til tider en anelse frustrerende – er også, at vokalmelodierne i sangenes vers mere lyder som noget, man ville forvente at finde på et album fra et symfonisk rockband end hos et power metal-band.

Men der er bestemt en række velfungerende sange på ’Gunmen’. Sange som ’Forlorn and Forsaken’ og ’One Last Chance’ har store kvaliteter på den musikalske front. Især den førstnævnte bør være selvskrevet i sættet, når bandet giver koncert torsdag den 19. oktober i Beta på Amager.

Som efterhånden mange andre metalbands har Orden Ogan også fundet, at det er en god idé at lokke Liv Kristine (ex-Leaves’ Eyes/Theatre of Tragedy) til at synge med; her på metalhymnen ’Come with Me to the Other Side. Det har givet flot resultat, selv om man endnu en gang må konstatere, at temaer, der lyder af folkevisen 'Greensleeves', åbenbart ikke er gået af mode endnu.

">

Nævnes skal også 'Vampire of Ghost Town'. Dog ikke så meget for musikken, som ikke ligefrem tenderer til at være den bedste på albummet, som den bevæger sig på grænsen til kitsch, men for det lidt spøjse indfald i den tilhørende video, hvor der figurerer gravsten for hvert af de spillesteder, som Orden Ogan spiller på på den igangværende turne.

Når man er en stor ynder af power metal – herunder tysk power metal – er det med lidt blandede følelser, at man lægger ører til ’Gunmen’. Det er udmærket, at bandet stiler mod den mere opera-agtige retning, som Blind Guardian ynder. Men så skal materialet være en anelse bedre.

’Gunmen’ er et nogenlunde vellykket album. Men det flytter ikke bandet op i en højere liga sammenlignet med bandets tidligere udspil.