Schweizere i Skandinavien

Schweizere i Skandinavien

Schweiziske Soulline har fundet vej til danske Mighty Music, der udgiver den nordisk orienterede melodød med de fængende melankolske passager.

We Curse, We Trust
18-06-2012
4

Ved første lyt fremstår Soulline på sin tredje skive 'We Curse, We Trust' som et band, der har lånt lidt rigeligt fra den retning, den oprindelige melodød tog mod moderne metal for en 10-12 år siden. Men det er nu ikke på plagiat, at fokus for ordene om schweizerne skal ligge, for bandet har begået et velskrevet og ikke mindst ganske varieret album.

Musikerne har selv deres i orden, og så har man fået to af metallens store håndværkere indover til de sidste vigtige detaljer. Således er det Peter Tägtgren (Hypocrisy, Immortal, Overkill m.fl.), der har mixet, mens Jonas Kjellgren (Scar Symmetry, Katatonia, Sonic Syndicate) har stået for at mastering. Og det sats er ganske vellykket: tonerne leveres med god bund og dynamik, mens de melodiske guitarer virkelig får lov at stå frem.

Albummet lægger ud med god energi og lyder lidt hen af det senere Dark Tranquillity i skøn forening med nogle af de forførende guitarleads, der har akkompagneret Amorphis på det sidste. Vokalen er et hæst growl, som ikke er unormalt for melodød. Det næste nummer byder på noget mere moderne staccato i de grummeste riffs inden melodi og ren guitar a la Katatonia og ditto vokal tager over.

Svensk og finsk i skøn forening

'Hollow' lyder som om, at bandet har skuet mod Finland og Ghost Brigade. Både i musik og vokal. Det fungerer absolut fortræffeligt, og viser alsidigheden i vokalen hos Klod, der ikke bare evner at følge med guitaristernes skift i intensitet og vekslen mellem den mere straightforward melodød og den dunkle, doomy melankoli, men bestemt er en vigtig årsag til, at det virker.

Schweizerne er langt hjemmefra i stil, hvis der ses på de bandnavne, som artiklen her har bragt på banen for at give et hint om, hvor musikken er placeret. Men når det gøres så effektivt, som det gøres her, så skal Soulline være så hjerteligt velkomne til at kigge "hinsidan" og drømmende ned i "1000 søer".

En teaser for albummet fås her: