Sulphurous udgiver omsider nyt materiale, og det lyder til, at dødsmetallen stadig ulmer i det afdyb, hvorfra kun de mest dystre toner slipper ud.

Encircling Darkness
05-03-2021
1. Encircling Darkness
2. Unfathomable Display of Rotting Creation
3

Sulphurous blev dannet tilbage i 2008 og har været en del af miljøet omkring Ungdomshuset og Kill-Town Death Fest lige siden. Da de i 2012 udsendte deres første demo 'Demo XII', skrev vores anmelder, Krigsguden, at det er sublimt og overjordisk, rå dødsmetal. Siden fulgte der flere demoer, og til sidst udgav de i december 2018 debutpladen 'Dolorus Death Knell', som førnævnte anmelder kaldte verdens bedste julegave det år.

Siden da har der været lidt stille omkring Sulphurous. Det er som om nogen fik lukket hullet til gløderne i undergrunden. Men sådan en ild lader sig ikke slukke, så trods iltmangel er det alligevel lykkes for Sulphurous at give lyd fra sig igen her i 2021. Det er blevet til EP'en 'Encircling Darkness', hvor bandet, der nu består af duoen Mathias Friborg på alt undtagen trommer, og trommeslager Paweł Tunkiewicz. Førstnævnte er også aktiv i bands som Taphos og Hyperdontia, mens trommeslageren også slår sine folder og skind i bands som Apparatus, Phrenelith og... ja, Hyperdontia.

De to sange, 'Encircling Darkness' og 'Unfathomable Display of Rotting Creation' er stadig dødsmetal fra den tunge, slimede skuffe. Der er buldrende trommer, hvirvlende guitar og en gurglende vokal, der alt sammen har rødder i den klassiske dødsmetal fra USA og Sverige. Der er hældt tilpas med elementer fra black metallen i gryden til, at man med rette kan kalde det her dødsmetal fra Helvede og de lever op til bandnavnet. Der er sågar lidt melodisk i titelnummeret, hvor der er skruet lidt ned for tempoet på 'Unfathomable Display of Rotting Creation'.

To ganske udmærkede dødsmetalnumre, der forhåbentlig betyder, at Sulphurous igen begynder at røre på sig, når verden – og dermed hullet til Helvedes forgård – igen åbner sig, og alle kan komme på græs. Nedenfor kan du lytte til titelnummeret. De to sange udkommer i øvrigt som en 7".