In Vain
Firelight
Mad World
Mercy Mirror
Trophy Hunter
3

Der hersker ingen tvivl om, at Within Temptation anno 2019 er et helt andet band, end det goth-inspirerede, symfoniske metalband, der album-debuterede i 1997, og for alvor slog igennem med ’Mother Earth’ i 2000. Det hollandske band har vekseleret i at modeleret deres udgivelse og indarbejde elementer, alt efter hvad end der nu har været tidens trend. Da vi interviewede forsanger Sharon den Adel i slutningen af 2018, lagde hun ikke skjul på, at Within Temptation under indspilningen af ‘Resist’ har fundet stor inspiration fra bands som det amerikanske indie rockere Imagine Dragons. Den inspiration er da også tydelig, men det er ingen grund til at klandre Imagine Dragons for den misære ’Resist’ delvist er.

Allerede fra de indledende samples på åbningsnummeret ’The Reckoning’ er Imagine Dragons inspirationen tydelige, og bliver kun forstærket gennem det rock-synth-drevne nummer. Sammen med ’Raise Your Banner’ er det albummets tungeste kompositioner. Numre hvor guitaren en sjælden gang kan mærkes. Oftest gemmes den godt væk i produktion, Martijn Spierenburgs keyboards eller Mike Coolens bomastiske trommer. Trods de to numre, er der ingen tvivl om hvor det er Within Temptation virkelig finder inspiration. Samme sted, som flere numre, fra tidligere udgivelser, men nu nært fuldbyrdet. ‘Resist’ er med få undtagelser en reel pop-rock-plade.

Selvom Jacoby Shaddix (Papa Roach) og Anders Friden (In Flames) er hentet ind, til at kaste lidt rock/metal-stjernevokal over netop de to første singler, ’The Reckoning’ og ’Raise Your Banner’, er ’Resist’ indiskutabelt komponeret som en pop-plade. Til trods for at guitaren stadig har plads fra tid til anden, følger numrene en naturlig pop-struktur, om end de er længere end normalen. Lyrisk er det primære omdrejningspunkt kærlighed og tilsvarende pop-folskler. Den Adels udtalelser om kritik over for det moderne samfund, klinger i den sammenhæng lidt hult. Men det helt grundlæggende argument for, at ’Resist’ primært er en pop-plade i en indie-rocket forklædning er numrene selv. ’Supernova’, ’Holy Ground’, ’Firelight’ og ’Mercy Mirror’ er blot en håndfuld af pladens numre, der grundlæggende arbejder med en ren pop-palette søgt skjulet med lidt nedtonet guitar.

Det der endeligt afslører Within Temptation, er hvor gode hollænderne er, til at skrive storladne og medrivende pop-numre. Ses bort for det musikalsk poppede udtryk, indeholder ’Resist’ noget af det bedste materiale, bandet har skrevet. Der er et konsekvent fokus på medrivende melodier, sing-along venlige omkvæd, mens den Adel naturligt troner på toppen af kransekagen, med hendes smukke og insisterende vokal. Selvom den poppede tilgang fra tid til anden klinger lidt af østeuropæisk melodigrandprix, har bandet succes med deres foretagende.

‘Resist’ ender med, at være en underlig skizofren oplevelse. Hvem er det Within Tempation forsøger at snyde med den forklædte poppede tilgang? Er det lytteren/deres fans, eller dem selv? Til trods for det hyppigt romantiserede indhold, emmer pladen af rock-floskler. Titlen på udgivelsen og numrene, de to guitar-forcerede singler, gæste-vokalerne og den til tider unødvendige brug af guitar, der alligevel nedtones og soves ind i elementer. Et skalkeskjul og forsøg på at skjule pladens egentlig identitet. Enten er hollænderne trætte af eget projektet, eller også tør de bare ikke tage skridtet fuldt ud. At påstå, at det er grundet inspiration fra et specifikt band eller genre er for letkøbt og utroværdigt.

Within Tempation har skabt et album fyldt af flotte kompositioner. Det er en plade der er forholdsvis let tilgængelig og musikalsk bør givet bandet nye fans. Det er en naturlig udvikling for bandet, der har søgt udviklingen over de seneste plader - især ‘Hydra’. Der er såmænd intet galt i at søge den udvikling, men det klæder absolut ikke Within Temptation, at de forsøger at skjule sandheden.