15. T.N.T.
16. Whole Lotta Rosie
17. Let There Be Rock
18. Highway To Hell
19. For Those About To Rock (We Salute You)
3

AC/DC er verdens største rockband, hvis man spørger denne anmelder. Det er deres skyld, at jeg i mine unge dage vandrede ned af den gangsti, som førte mig til Iron Maiden, Metallica, Slayer, Pantera, Morbid Angel og Emperor. De er og var ophavsmændene til den hårde rock'n'roll. Det var derfor også en dejlig, nostalgisk oplevelse at se dem på CASA Arena i Horsens sidste sommer. De spillede alle de rigtige numre, havde det store show med, som inkluderer en oppustelig dukke, en kirkeklokke, nogle kanoner og et tog. Slatne props efter 2010-standard, men når man hedder AC/DC og vel nærmest har opfundet sceneprops, så gør det ikke noget. Tværtimod.

'Live at River Plate' er AC/DC's  live-dvd fra 'Black Ice'-turnéen, der, som skrevet, førte dem forbi Danmark hele to gange. Og når man sammenligner sætlisterne fra de to shows og den på 'Live at River Plate', så er de næsten identiske. I Parken fik man en ekstra sang i form af 'Anything Goes', og i Horsens spillede de '"High Voltage' dér, hvor de på dvd'en spiller 'Dog Eat Dog'. Ellers er de fuldstændig identiske. Sceneshowet er ligeledes en tro kopi af de to danske shows. For AC/DC har for over 20 år siden fundet en formel, der fungerer. Giv folk det, de vil have. Og det er sangene fra 70'erne og 80'erne. Tilsat en knivspids 'Thunderstruck' og et par sange fra den plade, de senest har udgivet, og du har opskriften.

For sætlisten varierer ikke meget fra den udgivelse, der senest gjorde det rigtig godt. Det var 'No Bull', som blev optaget i Spanien. Her var der lidt sange fra 'Ballbreaker'-pladen. På 'Live at River Plate', som er optaget over tre shows i Buenos Aires, Argentina, er de sange udskiftet med nogle få fra pladen 'Black Ice'. Det er AC/DC på godt og ondt.

Desværre er det netop også det, der gør denne udgivelse lidt for forudsigelig. Showet er præcis som vi husker det. Og denne gang er ekstramaterialet en tynd kop te. Vi ser de dedikerede fans campere ude foran stadion i flere uger op til showet for at sikre sig en plads oppe ved hegnet. De har AC/DC-tatoveringer og bekender sig til deres religion, der er "Alt Angus Young".  Men denne dokumentar er alt for kort, og man ser kun sporadisk bandet her og der.

Det tekniske er der dog intet i vejen med. Udgivelsen findes på DVD og på lu-ray. Så er du med på den blå stråle, så kan du opleve koncerten i HD og overlegen digital surround. Denne anmelder fik DVD-versionen, og det fungerer også rigtig godt. Det digitale Dolby 5.1-lydspor skaber en rigtig fed live-effekt, og billedkvaliteten er som forventet. AC/DC's livsglade rock 'n' roll smitter som byldepest, og uagtet, at man har set det 500 gange før, både live og på anlægget, så fungerer det altså. Det her er musikken til min barndom.

Så selvom denne live-udgivelse ikke rangerer lige så højt som eksempelvis 'No Bull' og den fænomenale 'Live at Donington', så er den en lækker gave til dem, der nød AC/DC på deres 'Black Ice'-turné. De kan genopleve koncerten og bare underbevidst udskifte Argentina med Danmark. Så skulle den være hjemme. Der er 2½ times legendarisk hårdrock ventende forude. Det er ikke så ringe endda.

NB! Devilution udlodder en speciel fanpakke af 'Live at River Plate' - hvis du vil vinde den, så læs mere HER!