Slipknot Greatest Hits

Slipknot Greatest Hits

Med et efterhånden ret slidt show slap Slipknot alligevel fra koncerten med et bagkatalog, der holder.

Slipknot + Children of Bodom i KB-Hallen, torsdag den 13. november
13-11-2008
3

Slipknot + Children of Bodom i KB-Hallen, torsdag den 13. november Aftenens store skuffelse var Machine Heads afbud. Det metalband, der om noget har slidt og holdt ud for at få succes, var dén aften sygdomsramt, så folk måtte tage til takke kun med finske Children of Bodom og Slipknot. En trøst mange fandt for liden, så billetter til den ellers udsolgte koncert var pludselig i omløb, hvilket fik fyldt den frederiksbergske maskinhal ganske godt op på trods. I tiden op til koncerten har folk diskuteret om ikke Machine Head skulle have været hovednavnet i stedet for Slipknot, hvilket nok kunne have været hip som hap. Sikkert er det dog, at Children of Bodom ikke har været nævnt i den diskussion. [img]http://heavyjam.dk/img/2695-t.jpg[/img]Retfærdigvis, for et stort band bliver det aldrig, og med solen gående ned over den nordiske melodød, kunne man også godt være i tvivl om det betimelige i at have COB med overhovedet. Det er ikke blevet vildere eller mere chancetagende med årene, skal jeg ellers lige love for, så det var dets opvarmning til denne koncert ved gud heller ikke. De leverede deres musik som man kunne forvente, men er snart kun maskerne væk fra at være Lordi. Masker fik man dog rigeligt at se, da de ni i Slipknot entrerede scenen. Udklædningen har fået en afpudsning, hvor især frontmand Corey Taylors, havde taget en anden og mere fisket drejning - ja, jeg skriver "Corey Taylor" og ikke hans Slipknot-nummer, fordi sangene ikke er særligt mystiske længere, når de alle har smidt maskerne i andre sammenhænge. Showet er i det hele taget en væsentlig del af Slipknot, og der spilles på det forvrængede og det uhyggelige med et twist af freakshow. Det må siges at være en smule slidt, nu hvor de er gået ind i deres tiende år efter den selvbetitlede debutplade. Det roterende trommesæt, vi fik at se, var i hvert fald mere ur-sleaze end noget andet. Noget bedre gik det dog med selve musikken, der blev spillet godt og til tider intenst, uden dog at gå over i historien som et brag af en koncert. Det var et strejftog gennem Slipknots produktion, og overraskende nok var der kun to numre fra den nyeste, nemlig "Dead Memories" og "Psychosocial". Både et dårligt valg hvad angår numre og det lave antal af numre fra den plade. Man kunne jo få den tanke, at de ni i bandet ikke rigtigt står ved den... "Gemantria (The Killing Name)" kunne de i hvert fald godt have lagt til setlisten for min skyld. Ellers var det en masse fra de tre tidligere udgivelser, med en stor vægt på det allerførste album. Måske indvarsler dét, at Slipknot er ved at blive et klassikerband, der kun udgiver nye albums for at komme på turné og spille det gamle materiale i stedet. Og er det så egentlig OK?