6. Norupo
7. Othan
8. Traust
9. Galgaldr
10. Hamrer Hippyer
5

Til februar er det 50 år siden, at Black Sabbaths skelsættende debutplade lagde fundamentet for lyden af heavy metal. Utallige bærende søjler er med tiden kommet til og har udvidet genrens hellige tempel. Selv når det lader til, at grænserne for det ekstreme udtryk har toppet efter et halvt århundrede, så kræver det blot at opleve en koncert med Marduk eller at lytte til den nye plade med Cattle Decapitation for at indse, at det fandenivoldske format stadig udvikler sig endnu vildere.

Men hvor varierende eller ekstremt musikkens udtryk nu end har været igennem fem årtier, så har heavykulturens gatekeepers og fans i de seneste år bemærkelsesværdigt omfavnet en skandinavisk stilart med oldnordiske instrumenter, der er milevidt væk fra rødderne. Og det sker for fulde huse og foran anmeldere, der står tilbage i ekstatisk begejstring.

Det er kun et par uger siden, at norske Wardruna gav endnu et udsolgt show i DR Koncerthuset. Sidste år kårede det toneangivende magasin Metal Hammer Myrkurs ’Mareridt’ til årets bedste plade. Og på trods af, at fænomenet Heilung livedebuterede for blot to år siden i sensommeren 2017, så har det dansk-norsk-tyske ensemble allerede optrådt på Europas største festivaler. Fra Wacken Open Air i Tyskland over Graspop i Belgien til Roskilde Festival og Copenhell herhjemme.

I lørdags leverede Heilung deres fjerde show på dansk grund og afsluttede gruppens første reelle europæiske turné i et udsolgt Amager Bio. Hvor gamle travere som Machine Head skulle bruge et halvt år på at fylde Bioen til deres jubilæumsshow med ’Burn My Eyes’, så tog det Heilung under en uge at sælge samtlige 1.200 billetter, da de røg til salg til knap 400 kroner stykket i sommer.

Og uden at have noget forhold til Heilungs to plader eller at have oplevet gruppen live tog denne skribent af sted for at se, hvad hele hypen handler om. Og hvad skal jeg sige?

Det var vanvittigt fascinerende!

Der er ingen noter på telefonen. Den forblev i lommen. Fra det øjeblik musikerne entrerede scenen og i en cirkel blev velsignet med røgelse af en shaman, var stemningen forbavsende tiltagende og hypnotisk dragende.

Det var mere en rituel forestilling end en decideret koncert. Nærmest en sonisk åbenbaring. Eller en lydcollage med en visuel aura af det feminine, maskuline, det foruroligende og fredelige i sublim balance. Rammerne var perfekte. Lyden helt suveræn.

Publikum blev forført og stampede i flok i takt til slagene fra det tjæreindsmurte krigerholds spyd, der blev hamret ned i scenegulvet. Der er noget sært fascinerende og skræmmende over vitterligt at give afkald på egen fri vilje og tage sig selv i at stå tryllebundet og trampe ned i gulvet i fællesskab med en masse fremmede mennesker.

Og det er lige dér, i det øjeblik, man forstår den magiske hype, der er omkring Heilung.

Ensemblet hiver tilskueren med ind i universet, der nok er topprofessionelt udformet og koreograferet ned til mindste detalje, men alligevel besidder en sjæl, der smitter og gennemsyrer sanserne. Og det første møde med Heilung må virkelig siges at være helt særligt. Undertegnede har i hvert fald aldrig oplevet noget helt lignende. Og et gensyn kommer næppe til at blive det samme. De kollegaer her på redaktionen, der har oplevet Heliung flere gange, er lige så stille blevet mættet af ritualet, lyder tilbagemeldingen. Sådan er det jo. Enhver forelskelses gnister er stærkest i starten.

Men det skal Heliung næppe bekymre sig om foreløbig. Om de hører hjemme på metalfestivaler eller ej er også en helt anden diskussion. Koncerten i Amager Bio var først og fremmest en afsluttende triumf i Europa, som de har lagt ned i de sidste par måneder. I det nye år går turen over Atlanten, og lur mig om ikke Heilung kommer til at erobre det nordamerikanske kontinent, så det giver gedigen genlyd i toneangivende musikmedier.