14. Where the Slime Live
15. Dawn of the Angry
16. God of Emptiness
17. World of Shit (The Promised Land)
Kent Kirkegaard Jensen
3

Amerikanske I Am Morbid har efterhånden været forbi Aalborg nogle gange, og hver gang leverer de lige præcis det, publikum gerne vil have. Det var også tilfældet denne gang. Nærmest præcis det samme kan siges om østrigske Belphegor, der heller ikke er en ubekendt størrelse på de breddegrader.

De fleste kender efterhånden historien om I Am Morbid, der blev til efter, at forsanger og bassist David Vincent ragede uklar med guitarist Trey Azagthoth i Morbid Angel. I stedet for at give op, drog Vincent på turné under nyt banner og spiller kun de sange, han selv har været med til at skrive i førnævnte, legendariske dødsmetalband. Vi har før set dem i Aalborg et par gange, på Metal Magic i Fredericia og sågar i Los Angeles. Det har næsten været en identisk setliste hver gang, af åbenlyse årsager nævnt ovenfor, og leveringen har hver gang været usvigelig sikker fra en flok håndplukkede, garvede musikere, hvoraf flere også har en fortid i Morbid Angel.

Denne gang var David Vincent akkompagneret af sin gamle trommeslager, Pete 'Commando' Sandoval, der netop var trommeslager i bandet under de første mange plader i Morbid Angel. Med som guitarist var Bill Hudson og Kelly McLauchlin. Og sikke en fest, de leverede. Med jubilæet til 'Blessed Are the Sick' troede vi, at de måske denne gang ville spille den fra start til slut, men det gjorde de ikke. Der var dog både 'Fall From Grace', 'Day of Suffering' og titelnummeret. Samt ikke mindst 'Desolate Ways', der blev leveret på en følt måde af guitarist Bill Hudson midtvejs i koncerten. Dette mellemspil fra pladen er skrevet af den tidligere guitarist Richard Brunelle, og er mere smukt end noget andet. Brunelle døde i en alder af 55 år i 2019, og hvilken bedre måde at ære mindet end ved at spille sangen.

I Am Morbid spillede også en anden sang, vi ikke havde ventet. 'Dead Shall Rise' fra bandet Terrorizer, som David Vincent og Pete Sandoval havde der i slutningen af firserne samtidig med Morbid Angel blev også lige støvet af. Så mens vi fik de sædvanlige klassikere som 'Rapture', 'Maze of Torment' og 'God of Emptiness', så blev der også fundet plads til de små uventede numre. Det var tiltrængt. For vi har efterhånden set og oplevet den setliste en del gange.

Lidt det samme kan siges om Belphegor. De var et af de sidste bands, vi nåede at oplevede i Aalborg før pandemien satte en stopper for al social moro. De var forbi Studenterhuset i februar 2020, og nu er de her igen. Med næsten samme show. Men hvor det måske ikke er de store overraskelser, der præger deres sataniske dødsmetal, så opvejes det af et godt show og nogle veloplagte musikere, der ikke er bange for at give den gas. Forsanger Helmuth Lehner får god hjælp af bassisten 'Serpent' på vokal, og samlet kværner de sig gennem deres materiale.

I røg og damp, omvendte kors og masser af teatralsk make-up har Belphegor fundet en formel, der, bevares ligesom mange andre bands, tråder dem fint mellem black og dødsmetal.

Samlet sørgede de for, at aftenen blev lige som publikum gerne ville have det. Dystert og med numre, de fleste kunne synge med på og mange sågar kan huske fra barndommen. For nok har vi efterhånden hørt 'Blessed Are the Sick' fremført fra en scenekant, men det bliver aldrig gammelt at se voksne mænd skråle med på samtlige tekstlinjer fra en af dødsmetallens store sange.