KEN mode kvast i Kødbyen
KEN mode kvast i Kødbyen

Der blev ingen fest, da KEN Mode kæmpede for hyren i Kødbyen. Til gengæld viste et nyt dansk hardcore band sig frem i overbevisende stil.

+ Tvivler
27-05-2015
3

Knap 30 gæster havde fundet vejen til KB18's rave-belagte slagterrum denne onsdag aften i Kødbyen. Et beskæmmende lavt antal mennesker. Der har ellers været masser af omtale af KEN Mode i diverse alternative musikmedier, især Pitchfork, de seneste år. Her har gruppen høstet stor ros for deres progressive mikstur af harcore/punk, sludge og noiserock, og der var derfor god grund til at forvente et større fremmøde.

Tvivler twerkede den hjem

Inden KEN Mode skulle møde deres hårde skæbne, var der derimod et forfriskende genhør med den tidligere Lack-forsanger, Thomas Burøs, nye band, Tvivler. Frisk fra pressen havde gruppen taget deres fire-numre lange debut-EP, 'Negativ Psykologi #1', i 7"-format med. Trods flere ubesvarede opfordringer fra bandet i løbet af showet til at få kridtet skoene hos det lille, tilbageholdende crowd, fortsatte de ufortrødent med at levere.

Musikalsk kommer Tvivler ikke uden om en vis sammenligning med førnævnte Lack, som helt tilbage i 2001 gav nyt ilt til den danske undergrund med klassikeren 'Blues Moderne: Danois Explosifs', dog mest grundet Thomas Burøs velkendte høje og rene lige dele råbende og syngende vokal. For Tvivler bevæger sig i en mere strømlinet melodisk udgave af hardcoren, hvor især bassen virkede til at have en meget fremtrædende rolle. KB18's efterhånden notoriske dårlige lyd kan muligvis have gjort lidt ved det musikalske udtryk, men Morten Ogstrup, der også spiller i de herhjemme stærkt oversete Town Portal, var en sikker skanse på den firstrengede, der knuste godt igennem den alt for høje og diskante lyd, som spillestedet altså desværre har for vane at have.

Det og det fåtallige publikum lod dog ikke Tvivler efterlade nogen tvivl om, at de er et særdeles velspillende band med masser af hjerte og hjerne i deres dansksprogede tekster. Og når man tilmed, trods omstændighederne, har en energisk forsanger, der ikke holder sig tilbage fra lidt maskulint twerking, så er der ingen grund til ikke at møde op næste gang Tvivler rammer en scene nær dig.

Dobbeltbassen lyste op i ubarmhjertigheden

Så var tiden kommet til, at KEN mode skulle erfare, at de ikke har megen support i København. Ikke ét ord ytrede bandet undervejs. I stedet leverede de tilstrækkeligt ihærdigt og rutinemæssigt deres cirka 45 minutter lange sæt, som man ikke ville klandre dem for, at have skåret ned til mindre. Status af hovednavn gav ikke meget mere aktivitet i salen – og det begyndte efterhånden at føles som en forestilling, der for længst havde toppet ved supportbandet.

Grundet den omtalte suspekte lyd og at gruppen blot er en trio, var det en velsignelse da forsanger og guitarist, Jesse Matthewson, skiftede til bas også, så man i det mindste kunne mærke den enorme brummen det medførte, mens alt andet druknede i skingre toner og slatten stemning.

Straks, da sidste nummer var færdigt, gjorde bandet den hurtigste exit fra en scene set meget længe. Et "thank you" og så stod forsangeren i merchboden, der højest sandsynligt blev deres højdepunkt i selskab med de få dedikerede fans.

Tvivler: 4

KEN Mode: 3