Publikumssvigt på Bryggen

"D" var forbogstavet i fokus, da Downswitch, Diretone og Defecto spillede metal i Kulturhuset Islands Brygge.

+ Diretone + Defecto
15-12-2011
C.V
3

Julen er hård på mange måder. Økonomien svinder ofte ind som maven lægger sig ud, og tid er heller ikke det folk har mest af i en travl måned. Derfor var det måske lidt af et sats at lægge en metalkoncert med tre upcoming-navne på en torsdag i december og så endda på et spillested, som er en relativ ny spiller i den hårde ende af musik-events. Enten var finanserne i bund eller også var det udsigten til en lang og hård weekend med julefrokoster, tømmermænd og gaveindkøb, som gjorde, at publikum i den grad svigtede koncerten.

Besøgsmæssigt startede det egentlig meget godt med Defecto, som er et rimeligt nyt band på den danske scene. Her var i hvert fald godt over 30 mennesker i salen. Det lyder måske ikke af meget, men det var væsentligt mere end der ville være tre timer efter, da Downswitch var ved at lukke af.

Defecto er lidt atypisk i forhold til flertallet af bands herhjemme idet der var tale om progressiv metal med primært ren sang og symfoniske tendenser fra backing-tracket. De spillemæssige evner fejlede ikke noget, men desværre bøvlede bandet lidt med computeren til det ekstra lir.

Det var tydeligt, at bandet var nye på scenen, for der var en del tegn på, at rutine stadig skulle opbygges. Rytmen blev brudt af mange guitarskift og så nogle ballader, som bandet endnu ikke havde styrken til at køre helt hjem. Her var det især forsangerens vokal, som ikke var interessant nok. Men det skal nok komme, for trods flere usikre steder, så var der også passager, hvor der måtte ytres et "wow!" og en tanke om, hvor fanden dét dog kom fra.

Overordnet gjaldt dette også for sangskrivningen: bandet har meget at byde på, men har ikke helt lært at være kritiske nok, og få siet kedeligt materiale fra. Bandet sluttede dog af med et udmærket nummer med fine metalriffs i.
(karakter: 2)

Tungere end D

Da Diretone gik på scenen blev det tydeligt, at flere af de fremmødte var venner af det første band. Og flere af disse folk gik enten hjem eller ind i den tilstødende café. Derfor var der nok ikke meget mere end 15 personer i salen, da det tungtspillende band gik i gang. Heldigvis gik kvartetten godt til stålet - eneste tegn på, at det sløje publikumsantal spillede lidt ind, var at sætlisten på gulvet røbede, at et nummer eller to blev pillet ud af sættet.

Diretone har for nylig udgivet sit debutalbum, som har fået ganske fin kritik flere steder. Musikken er som skrevet tung og nedstemt, og så byder den på masser af lækkert guitarlir og en glimrende vokal, som har både lidt Hetfield og Phil Anselmo over sig.

Som med Defecto var lyden i salen i grove træk udmærket, men der manglede måske lige lidt definition i lyden til lige at gøre det hele en tand mere massivt.
(karakter: 3, video " target="_blank" title="Diretone">HER)

God energi serveret til de få

Til sidst blev det tid til Downswitch, der igen måtte se crowden svinde ind. For sådan en torsdag var det måske også lige sent nok, at klokken snart var midnat, før den teknisk velfunderede metal gik i gang. Sejt var det at gutterne, trods måske kun 5-6 mennesker i salen udover Diretone-gutterne, gav den godt gas på scenen og endda også havde et smil på læben (i hvert fald guitaristen iført et af bandets bannere som en slags superhelte-kappe...). I dette tilfælde af stort mandefald, så ville det have klædt åbningsbandet også at indfinde sig i salen og bakke lidt op om det arrangement, de selv var en del af.

Downswitch har været på scenen i mange år, og det kunne høres på den tighte enhed. Staccato-riffs'ne blev fyret præcist af og den diskant-toppede bas legede fint med på det solide trommespil. Vokalen blev brølet, men som guitarerne fandt den også gerne vej til noget mere melodisk, især på backingvokalen.

Bandet havde en gæst med til at synge på et nummer, og selvom det måske ikke gav bandets musik en større variation end med den faste sanger, så fik han vist, at han havde en god og kraftig vokal i både det grumme og blidere område. Og så var han en flittig headbanger foran scenen, hvilket gjorde, at hvis man undlod at kigge bagud, så virkede det som en helt almindelig koncert med et energisk publikum. For udover bandets jokes omkring antallet af folk, så var der ellers intet i synsvinklen mod scenen, som røbede, at der var gode muligheder for at lave ekko i salen.
(karakter: 3)

Støt op om stedet næste år!

Det var superærgerligt, at der ikke dukkede flere op, for stedet var sådan set helt udmærket til metalkoncerter, så folk må bakke op omkring stedet og arrangementerne i det nye år. Man kan fx tage til Corpus Mortale, Atius og Dreadlord den 13. januar, og tjekke stedet ud.

Her er en video med Downswitch fra aftenen på Bryggen: