5. Cato Major: Carthago Delenda Est!
6. Ad Victoriam (Battle Of Zama)
7. Final War (Battle Of Actium)
8. The Roman
9. Romulus
2

Ideen er vel egentlig god nok. Tag en af de mest blodige perioder i menneskehedens historie, skriv kun tekster om denne, omsæt det hele til en gang midttempo march-metal, og få dit band til at klæde sig ud, så man skulle tro, at scenen befinder sig midt på en slagplads i Sydeuropa. Hvis ret skal være ret, findes der bands, der har fået umådelig succes med mindre end det (læs: Sabaton). Så hvorfor ikke prøve? Det var tanken, som Kataklysms frontmand Maurizio Iacono tydeligvis aldrig fik tænkt til ende, før han startede sit ”vi-klæder-os-ud-som-romere-og-synger-kun-om-det-antikke-Rom”-orkester Ex Deo.

Så hvorfor ikke? Fordi det er frygtelig ligegyldigt at se og høre på. Musikken er en alt for kedelig og ensporet langsom dukka-dukka-dødsmetal, som er hørt bedre tusind gange før. Teksterne er ikke gennemførte nok til, at historieentusiasterne bliver interesserede, vokalerne er lige så monotone som musikken, og med utallige storladne voiceovers mellem numrene kommer Ex Deo-koncerten mere til at minde om en lavbudgetteret musical-version af ’Gladiator’.

De århusianske horder virker ellers til at være klar på en gang romer-hegn, da bandet går på til et backtrack af storladent mandekor og støvletramp. Specielt ’I, Caligvla’ sætter gang i de første par rækker, der headbanger det bedste, de har lært. Men herfra begynder det at gå støt ned ad bakke. Forsanger Iacono trisser rundt på scenen og øver sine senatorpositurer iført fuld centurion-udrustning, mens han growler sig igennem hele kejserrækken, og hans legionærer på guitarer og bas headbanger løs, som var de blevet truet med døden i Colosseum, hvis de holdt pause.

Og publikum bliver mere og mere ligeglade. For det hele lyder så ens og så kedeligt. Der er ingen udvikling eller udfordrende elementer i Ex Deos materiale, hvilket godt kan undre, da bandets line-up er mere eller mindre identisk med Kataklysms, som trods alt plejer at have noget mere at byde på.

Men ikke nu. Ikke i aften. Århusianerne er mætte efter atten koncerter på to dage, og det kræver mere end Ex Deos monotoni at holde dem kørende. Atlas, der ellers adskillige gange i løbet af festivalen har måttet afvise folk i døren, fordi lokalet har været fyldt, er alt andet end proppet nu. Ex Deo er med afstand det største navn, der har spillet på Atlas til denne Royal Metal Fest, men meget symptomatisk siver folk ud i en lind strøm for enten at sikre sig en god plads til Ensiferum på Voxhall, hamre bajere i baren eller pisse i Aarhus Å på vejen hjem. Og hvad der skulle have været Ex Deos storslåede finale med ’The Roman’ og ’Romulus’ som lukkenumre faldt sammen som en våd midttempo-prut i et romersk lændeklæde.