_XTD4050
_XTD4033
_XJD4193

Sinister fra Holland var omsider tilbage i Danmark efter 14 års fravær, og de fik doseret noget klassisk dødsmetal udover Voxhall.

02-04-2022
3

Sinister leverede varen lørdag aften til Royal Metal Fest 2022, og det manglede da også bare. For bandet har været en del af dødsmetalscenen siden slutningen af firserne og var derfor et af de bands, der nåede at udsende en serie plader i halvfemserne, da genren var allermest populær.

Siden gik de, som så mange andre, lidt i opløsning i starten af 00'erne, hvorefter trommeslager Aad Kloosterwaard tog depechen op igen og genstartede bandet. Nu med sig selv som forsanger og nye makkere. Alligevel går der nogle år før de vender tilbage til Danmark. For før denne aften i Aarhus skal vi helt tilbage til 2008 for at finde en koncert med Sinister i Danmark, hvor de gæstede selvsamme festival i dens første udgave sammen med bl.a. Mayhem, The Haunted, Artillery og Illdisposed. Dengang der i halvfemserne var de dog flittige gæster på det københavnske spillested Pumpehuset og Tobakken i Esbjerg.

Nu var de dog tilbage, og bandet var selv meget glade for omsider at være i Danmark igen. De fik fyret op under 'Blood Ecstasy', 'The Grey Massacre' og 'Epoch of Denial', og publikum blev vækket og mødte talstærkt frem på Voxhall. Kloosterwaard kommanderer kaos og får det. Den klassiske dødsmetal buldrer, og Kloosterwaard brøler og fremstår som en hollandsk Frank Mullen.

Der bliver også brølet igennem på 'Sadistic Intent', som forsangeren introducerer som en gammel sang til dem, der ved, de er gamle. Den er da også åbningsnummeret fra deres anden plade 'Diabolical Summoning' fra 1993. Så knap 30 år gammel. Og ikke mindst 'The Masquerade of an Angel', hvorefter Kloosterwaard er lige ved at få annonceret 'Blood Ecstasy' igen, men det bliver 'The Carnage Ending', der lukker af for Sinister i denne omgang.

Sinister har måske været væk i 14 år, men nu var de endelig tilbage. En fortrinlig booking på dette års Royal Metal Fest, og de fremmødte blev ikke skuffede.