Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Svensk fest hos tysken

Populær
Updated
Svensk fest hos tysken

Sabaton formår at overføre meget af deres koncert-energi til gruppens tredje live-album, hvor festen er afholdt på sidste års Wacken Festival

Kunstner
Titel
Heroes on Tour
Dato
04-03-2016
Trackliste
1. The March To War
2. Ghost Division
3. To Hell And Back
4. Carolus Rex
5. No Bullets Fly
6. Resist And Bite
7. Far From The Fame
8. Panzerkampf
9. Gott Mit Uns
10. The Art Of War
11. Soldier Of 3 Armies
12. Swedish Pagans
13. Screaming Eagles
14. Night Witches
15. Primo Victoria
16. Metal Crüe
Forfatter
Karakter
3

Med lidt geografisk forvirring i baghånden kunne man snildt tro, at Wacken var Sabatons hjemmebane. Der er noget ved de to, som passer så umådeligt godt sammen, og derfor er det ganske oplagt, at den tredje live-udgivelse fra svenskerne er optaget lige syd for vores hermetisk lukkede grænse.

Derfor er det også en helt speciel stemning på ’Heroes on Tour’. Ikke fordi Joakim Broden og hans deling af kamplystne musikanter normalt plejer at virke andet end veloplagte, men udgivelsen her oser af lige netop lyst til at underholde.

For dem, som har det svært ved let militaristisk power metal, som Sabaton brillerer i, er de 16 lige numre præcis lige så enerverende at komme igennem, som kvintettens musik plejer at være, når for eksempel undertegnede lægger ører til, men for fans er dette en fed udgivelse. Svensken spiller stramt og vellystigt, og det store, charmerende smil trænger sig hele vejen ud gennem højttalerne, og krydset med ganske platte jokes og konstante råb fra publikum om ’Noch ein Bier’ kan man godt fornemme, at det har været en festlig dag i det årlige tyske mudderbad.

Lidt ærgerligt er det, at produktionen er så poleret og finpudset, at man mister den legende fornemmelse af svingende strenge, klingende bækkener og de små svipsere, som også er en del af livemusikken. Lyden er næsten for tæt på at være en studieindspilning, og det havde klædt Sabaton med lidt mere af den drilske og uforudsigelige koncertstøj fra instrumenterne.  Men måske var det ikke kun interaktionen med publikum, der fungerede så godt for svenskerne den dag på Wacken?