6. Aeon Daemonium
7. Worthless Abominations Destroyed
8. Daemon Spawn
9. Of Worms and Ruins
10. Invoke the Oath
3

Mayhem behøver næppe den store introduktion for de fleste læsere. Dannet i midten af firserne, hvor ’Deathcrush’ blev udgivet i 1987. Efterfølgende blev bandet kastet ud i kaos med bandmedlemmer, der enten tog livet af sig selv eller blev dræbt af hinanden, kirkeafbrændinger og ligskænding. Mayhem var igennem det hele i halvfemserne, og det store værk ’De Mysteriis dom Sathanas’ blev derfor først udgivet i 1994 af forskellige årsager, hvoraf flere er nævnt ovenfor.

Her i 2019 er der gået henved 35 år af bandets historie, og de er nu klar med ’Daemon’. En klassisk black metal plade, der lyder, som Mayhem har lydt på de seneste par udgivelser. Det er der egentlig ikke noget overraskende i, eftersom bandet har lignet sig selv i snart 10 år. Bassist Jørn Stubberud, også kendt som Necrobutcher, er Mayhems anker helt tilbage fra bandets undfangelse i firserne. Med sig har han trommeslager Jan Axel Blomberg, der tituleres ’Hellhammer’. Han har også, mere eller mindre, været med hele vejen. De to guitarister Morten Bergeton Iversen (Teloch) og Charles Edward Alexander Hedger (Ghul) har været med siden 2011 og 2012. Sluttelig har man ungarske Attila Csihar på vokal. Han blev berømt, da han netop lagde vokalen på førnævnte ’De Mysteriis dom Sathanas’, men kom først tilbage som fast sanger i 2004, og var således først med som medlem af bandet på ’Ordo ad Chao’ fra 2007.

Med ’Daemon’ er Attila så nået op på fire plader med Mayhem. Og hvordan lyder den så? Det er jo fem år siden den forrige, 'Esoteric Warfare', udkom.

Den lyder, som Mayhem lyder. Beskidt black metal med thrash og punk, tilsat Attila Csihars letgenkendelige, bistre vokal. De kværner på de første fire numre, og på ’Falsified and Hated’ kommer de til at lyde som en vis banemand, der spillede bas på deres plade fra 1994. Den lille detalje kan findes lige nedenfor. Tempoet trækkes ud på ’Aeon Daemonium’ og fortsætter ud af den sti, de efterhånden har trådt i årtier.

Attila er skarp og guitarerne skærer sig gennem lydbilledet som motorsave. En lyd, Mayhem har været kendt for og som næppe ændrer sig nogensinde. På godt og ondt er ’Daemon’ et nyt Mayhem, der i studiet lyder friskt men sangskrivningsmæssigt ikke fraviger voldsomt fra det, vi har hørt fra dem før. Det bliver mejslet fast i ’Worthless Abominations Destroyed’, hvor Mayhem kører på den helt store klinge med Attilas messende og forpinte vokal og de ubønhørlige guitarer.

Bandet har turneret med ’De Mysteriis dom Sathanas’, men guitarist Morten Iversen insisterer på, at det ikke er en toer af den klassiske plade, der udkommer nu.

”Der bliver aldrig en ’De Mysteriis dom Sathanas 2’. Den primære sangskriver, Euronymous, er død, og alle andre er blevet ældre. Der er ikke meget ungdomsoprør tilbage. Det er blot en naturlig udvikling. Men bevares, vi turnerede og spillede den plade før vi begyndte at skrive ’Daemon’, så selvfølgelig er vi inspireret af den turné (der bl.a. bragte dem forbi Amager Bio og Train i 2017). Men vi gik ikke i studiet for at genindspille den. Alle havde muligheden for at bidrage med materiale, i stedet for at det bare var én, der lavede musikken og en anden, der skrev teksterne. Vi kunne dog ikke bruge 10–20 år på at lave pladen, da vi allerede havde booket turnéen på forhånd, så det skulle bare gøres færdigt.”

Mayhem gik i NBS Audio Studi i Söderfors, Sverige, hvor de indspillede trommer og vokal. Nogle af guitarerne indspillet i Holland og bassen og resten af guitarerne i Oslo, Norge. Ingen tvivl om, at netop Morten Iversen har været tovholder på ’Daemon’. Det hele tog tre måneder og blev produceret af svenske Tore Stjerna, der har spillet trommer i et hav af bands inklusive Watain, Funeral Mist og hans eget band Necromorbus, hvorfor han og hans studie også går under samme kælenavn.

’Daemon’ er således en plade for bandets fans. Det er en djævelsk fejring af et band, der har eksisteret i 35 år, og som gerne vil vise, at de stadig kan. Det kan de. ’Daemon’ er en udmærket black metal-plade, der trods den manglende originalitet vinder ved, at den produktionsmæssigt lyder godt og har en lyd, som de fleste med hang til beskidt metal fra Norge kan genkende, hvilket produceren da også indrømmer:

”Min ide var at fange essensen af Mayhem. Der vil altid være noget forskelligt for forskellige mennesker, men de fleste lyttere vil umiddelbart føle sig hjemme med denne plade. Det har ikke handlet om at genopfinde den dybe tallerken men fange og forstørre det, der gør bandet unikt. Mayhem har været gennem en del faser over årene, men de har en fundamental substans, som jeg gjorde det til min mission at fremmane.”

Den essens af Mayhem er fanget på ’Daemon’. Stemningen er godt indkapslet på coveret, der er lavet af italienske Daniele Valeriani, der også har lavet arbejde for bl.a. Dark Funeral. Han kom faktisk med coveret, inden Mayhem havde skrevet teksterne, og de lod sig således inspirere af det og ikke omvendt, som det plejer at være.

Morten Iversen konkluderer selv på pladen:

”Jeg tror, denne plade vil være god for både nye og gamle fans. De fleste fans af bandet ved, at Mayhem ikke udsender den samme plade to gange i træk. Sådan er det også denne gang. Vi har simplificeret noget, men vi har også prøvet nogle nye ting af for at gøre det interessant for os selv. Desuden også for vores fans, der synes det er godt, at vi prøver noget nyt af på hver plade.”

Lige akkurat det nye kan være vanskeligt at få øje på, udover at den produktionsmæssigt lyder frisk. Men den lyder som Mayhem, og så er den sorte brigade utvivlsomt glade.

På deluxe-udgaven på CD er der to bonusnumre 'Everlasting Dying Flame' og 'Black Glass Communion', mens der derudover er yderligere tre bonsnumre på den udvidede Deluxe LP box. Dette er covernumre fra Death, Death Strike og Morbid. Der bliver således kippet med den virkelig old-school hat til samlerne.