Sakset fra Orions mørke

1000x1000

Efter nogle års udgivelsesfravær var de engelske dødsdoom-pionérer i My Dying Bride på banen med to udgivelser i 2020. Her følger lidt forsinket anmeldelsen af ep'en, der blev indspillet i samme session som albummet.

Macabre Cabaret
20-11-2020
1. Macabre Cabaret
2. A Secret Kiss
3. A Purse Of Gold And Stars
3

Et nyt år er begyndt, og som det også er sket på Devilution i de senere år, så ses der gerne tilbage på nogle af de udgivelser, som vi fik overset i 2020. For denne skribent blev det My Dying Brides ep 'Macabre Cabaret', som blev tildelt. Et lidt sjovt valg fra redaktionen, for vi havde jo ikke glemt My Dying Bride i det herrens år 2020, da vi netop havde en, efter egne ord, fanboy til at tage sig af fuldlængdeudspillet 'The Ghost of Orion', der som et ildevarslende melankolsk varsel landede lige før den første nedlukning.

Der blev indspillet 11 sange til albummet, der kom efter nogle års stilstand grundet frontmand Stainthorpes datters kræftforløb. Bandet bad derefter pladeselskabet om at tage tre sange fra til en senere udgivelse, og det er så blevet til ep'en 'Macabre Cabaret' fra efteråret 2020. Det er således fra samme indspilningssession, men der er dog drejet lidt på nogle af knapperne i pulten, så de tre numre skiller sig lidt ud fra den lyd, man fik på 'The Ghost of Orion'.

Så god som førstesinglen
Vores fanboy var ikke helt solgt på albummet men påpegede den generelt høje kvalitet hos det engelske band, så der trods en middelkarakter stadig var masser at komme efter. Der er fuld enighed herfra, og ses blot på enkeltnumre, så var/er førstesinglen 'Your Broken Shore' i øvrigt fantastisk, hvilket også ses på afspilningstallene på Spotify, hvor nummeret næsten kan danse lige op med formidable 'The Cry of Mankind'. Et nummer, hvis riff går over et par takter og gentages fra start til slut, mens nummeret bygger sig op med diverse lag omkring dette hook. Elegant og interessant. Så selvom alt ikke skal gøres op i statistik, salgstal og deslige, så siger det stadig noget om kvaliteten i 'Your Broken Shore'. Hvorfor nævne dette? Jo, såmænd fordi åbningen på ep'en, titelnummeret, 'Macabre Cabaret' er næsten ligeså godt som den nævnte single fra albummet tidligere i år. Og således er eksistensberettigelsen for udgivelsen sikret, og beviset for at ep'en ikke bare har fået de kedelige fraklip.

Det er mørkt, smukt og tungt med den nærmest ikoniske melankolske klang via distinkte bends på guitaren. Klassisk My Dying Bride-riffingstil. Den sørgmodige stemme, nærmest snakkende og så de grove growls, når der skal lidt ekstra drama på. 10 minutter i godt selskab, og i anden halvdel af sangen endda med elementer, som peger tilbage mod 'The Angel and the Dark River'.

Malet i mørkere nuancer
Og dér lægger 'A Secret Kiss' også fra land men skifter stil til noget mere dødsdoomet med sine hyletoner i et senere riffs. Nummeret er tungt på en måde, så det føles som om, at det konstant kommer lidt bag beatet og trækker tempoet helt ud i sumpen.

Men der er ikke de store overraskelser i en sammenligning med albummet, der kom tidligere i 2020. Dog virker ep'en alligevel en anelse mørkere end det album, som numrene ellers blev indspillet som en del af. Det stikker ikke helt af i konkurrence med My Dying Brides bedste udgivelser, men det er solidt og absolut værd at bruge sin tid på. For undertegnede er det mest de reelle numre denne tid bliver brugt på, men der er også noget pirrende ved den tredje og sidste sang, 'A Purse of Gold and Stars', hvis næsten instrumentale ambiente udtryk er som et lydlandskab til en mørk, men dog langtrukken film.