Så kom da bare med det nye album

Så kom da bare med det nye album

Det lugter af ny inspiration og legesyge på The Crowns single, der er en forløber til albummet 'Cobra Speed Venom', som udgives inden længe.

Iron Crown 7"
12-01-2018
4

Til marts er der igen nyt fra The Crown, som til den tid smider det 10. album på gaden. Men inden da skal der lokkes med en udmærket lille udgivelse, 'Iron Crown', der en en 7"-udgivelse på vinyl. Her får man et nummer fra den kommende skive samt et andet nyt nummer, der dog ikke vil finde vej til skiven. Udgivelsen er begrænset til 600 eksemplarer fordelt på tre forskellige farver at vælge mellem, hvor den transparente røde med kun 100 stk. bliver den i færrest eksemplarer.

Da det svenske band i sin tid startede, var det en art melodisk, men dog vældig brutal blanding mellem dødsmetal og black metal. Oprindeligt med navnet Crown of Thorns, men da et andet band allerede hed det samme, blev der barberet i navnet og i stilen: Over årene blev musikken nemlig ramt af en Entombed-virus og blev til en mere rocket omgang habil dødsthrash.

Titlen på det kommende album er 'Cobra Speed Venom', og med ti numre og to bonustracks lader det til, at kreativiteten har sprudlet, og der har været godt med materiale at tage af, når nu singlen her også har et nummer, der p.t. ikke er planlagt til anden udgivelse end her. Og der er da også et eller andet lovende over numrene her. Der er smæk på, det er råt og rockende med en tilpas mængde melodi. Titlen på den kommende plade indeholder både ordene "speed" og "venom", og det høje tempo, koblet med den forfriskende rå simplicitet, peger da også lidt mod bandet af samme navn. The Crown har fået inficeret den tidligere brutalitet med den rockede stil, og det giver lige under syv minutters fed underholdning på denne single-forløber.

Nummeret 'Iron Crown' er det seriøse af de to sange, ondt, hårdt og med et intenst groove over godt tre minutter, mens 'Ride the Fire' har lidt mere kulør i form af melodi og lidt bøllekor på vokalen. Det er lidt som et legesygt leftover fra Firespawns seneste plade, og det er ment absolut positivt. Det rykker helt vildt!

En absolut godkendt smagsprøve på nyt fra The Crown. Tiden må vise, om det nye album holder lige så godt over de ti sange (og de to bonusnumre for den sags skyld, for man undres jo over, hvorfor et så fedt nummer som 'Ride the Fire' ikke skal bredere ud end en single i begrænset oplag). Det må tjekkes ud inden længe.