Waves Below
The Tower of Cosmic Nihility
Access All Worlds
Twilight
Neil Poulsen
4

… for dem (altså, de klatøjede) var der en god slat af her ved midnatstid, der havde mistet fokus, og salen var da heller ikke tilnærmelsesvis så fyldt, som man kunne have ønsket sig, men det skal ikke ligge IOTUNN til last. Den 25. oktober skal vi få opfølgeren til 2021s ‘Access All Worlds’ at høre, og et par appetizere er allerede ude, som bekræfter, at IOTUNN tilsyneladende fortsætter hvor de slap, i den progressive og episke ende af metalspektret.

En af appetizerne fik vi allerede at høre første gang på Copenhell sidste år, i form af ‘Mistland’ – og den åbner ligeledes sættet i dag, som en catchy indføring til den time vi har i vente. De hooky guitarrefræner ligger stilrent fra Gräs-brødrene, og Jon Aldaras operatiske vekslen mellem de dybe brøl og det høje register er stadig lige til at få gåsehud af, her på Amager Bio i aften.

IOTUNN har tydeligvis fundet en opskrift, der går lige ind under huden. De episke opbygninger. Den hypermelodiske sangskrivning. Den knivskarpe kemi mellem Eskil Rask (bas) og Bjørn Wind Andersen (trommer), der får det hele til at klikke, og så Aldara i front med kutten langt nedover øjnene og den opadvendte lampe i hans særegne mikrofonstativ. Trademarks, der vækker instant genkendelse, og således også i aften, hvor det ikke blot er ‘Access All Worlds’, der er på tapetet  omend det dog stadig er den del af sættet, der vækker størst glæde i salen!
Momentummet falder en kende i den lettere introverte, nye ‘I Feel the Night’, men det er hurtigt glemt, da de efterfølgende glider over i ‘Waves Below’ med alle dens komplekse twists and turns. Et forrygende nummer, der får smilene frem i salen, båret frem af Wind Andersens dynamiske vekslen bag trommerne, og endnu engang Aldaras stærke fraseringer til at få fællessangen aktiveret!

IOTU

Skal der lidt malurt i bægeret, så er publikumsinteraktionen altid værd at hæfte sig ved  for selvom det ikke ligger dem naturligt at skrue op for snakken, så havde det nok hjulpet dem til bedre at holde publikum engagerede undervejs. Folks attention-span er mildest talt skuffende i aften, og mon ikke det bunder i de høje promiller i salen  men når det er sagt, så er der også en kvalitet i at være så selvsikre i sit materiale, at man tør lade det tale for sig selv, når materialet så rent faktisk kan bære det. Og dét kan det i særdeleshed, ikke mindst da vi efter ‘Waves Below’ fortsætter over i ligeledes slagstærke hymner som ‘Tower of Cosmic Nihililty’ og ‘Access All Worlds’-titelnummeret, hvor jeg tager flere i at stå med fugtige øjenkroge over genhørets glæde. Et momentum, der opfølges af den seneste singleforløber ‘Twilight’, som endnu kun har haft et par dage til at sætte sig, og derfor naturligt nok endnu ikke vækker den samme begejstring, men det skal nok komme. Ingen sætter en finger forkert her, og ‘Twilight’ fungerer tydeligvis glimrende i livesættet med mere af det episke schwung, vi kender dem for, til at holde energien intakt.

Selvom det nok havde gavnet dem at spille et par timer tidligere, hvor folk var mere ved deres fulde fem, så skal det ikke på nogen måde negligere IOTUNNs præstation  de eksekverede mesterligt som vanligt, og udover personligt ikke helt at fange ‘I Feel the Night’ lige så godt i live-konteksten, så kom deres nye materiale glimrende udover scenekanten, som et bjergtagende forvarsel på ‘Kinship’-pladen, der lander om en måned.

IOTUNN er gudskelov kommet for at blive, og det beviste de endnu engang i aften til Copenhagen Metal Fest!

IOT