13. The Final Step

14. Sense the Darkness
15. Memories Expanded
16. Purity of Sadness
Kent Kirkegaard Jensen
3

Metalized-turnéen med Illdisposed, Vanir, Defacing God og Heidra har været annonceret i flere år. Pandemien kom i vejen og så blev den udskudt og udskudt. Indtil den her i starten af 2023 omsider kunne blive afviklet. Over weekender i februar blev det så omsider tid til, at karavanen kunne komme rundt på tværs af kongeriget. Første stop var i Herning 3. februar, og sidste skud på stammen blev så Studenterhuset i Aalborg lørdag d. 25. februar 2023. En lørdag i vinterferien og Illdisposed. På papiret skulle man tro, det kunne sikre den helt store fest, men det blev en afdæmpet én af slagsen.

Først var det Heidra, der med deres folkemetal fra København skulle varme publikum op. Deres storladne, til tider symfoniske heavy metal fik da startet aftenen op, men selv sange som 'Dusk' og titelnummeret fra deres nye plade 'To Hell or Kingdom Come' formåede ikke sådan for alvor at hive publikum op af lænestolen.

Defacing God gjorde alt hvad de kunne for at gøre det bedre, men også de måtte kæmpe lidt med et begrænset fremmøde. Forsanger Sandie Gjørtz gør ellers alt, hun kan, for at piske en stemning op. Gjørtz og bassist Rasmus 'Kalke' Nielsen er klart dem, der kommer mest udover scenekanten. Defacing Gods udtryk minder en del om black metal, men musikken lyderer mere som Arch Enemy. Melodisk dødsmetal, der kan få nakkerne til at vugge i takt. Denne lørdag aften fik Defacing God afgjort publikum med på det i momenter, men magisk blev det aldrig.

Vanir led samme skæbne. Masser af energi fra forsangeren, der til sidst lod sig drapere i Dannebrog, mens deres vikingemetal fejrede da flaget faldt ned fra himlen under 'MCCXIX'. Og mens Vanir nok er vikingemetal, så er en formildende omstændighed dog det, at de gør det uden en masse vikingehjelme, pels eller andet gøgl. Vanir spiller deres musik uden dikkedarer og denne lørdag aften var det ganske udmærket.

Udmærket var bare ikke den samlede dom, man kunne fælde over denne lørdag i Aalborg. For selv da Illdisposed gik på var det så som så med den samlede stemning. Bandet fra Aarhus havde ellers taget en virkelig lækker setliste med. De spillede nogle klassikere og så hele '1-800-Vindication', der næste år fejrer 20 år. Allerede i 2006 da vi så bandet spille på Stengade 30, skrev vi i vores anmeldelse, at vi gerne ville høre dem spille hele den plade. Der skulle så gå 17 år før det ønske gik i opfyldelse, men bedre sent end aldrig.

Og hovednavnet kunne da også fremmane mere energi end de tre opvarmningsbands. Der var med det samme moshpit og der blev stagedivet en del. Forsanger Bo Summer var endda så godmodig, at det blev til en krammer til en af dem, der forvildede sig op på scenen for at kaste sig udover publikum.

Med sig denne aften havde Illdisposed hele tre guitarister. Summer proklamerede tørt, at der var ved at gå Iron Maiden Jam i det, men ikke desto mindre. Jacob Batten er selvfølgelig fast mand på den ene økse, mens Rasmus Henriksen og Ken Holst deltes om opgaven på den anden denne aften. Det fungerede udmærket.

Fejringen af '1-800-Vindication' blev dog en tam affære. Illdisposed fik ikke rigtig forklaret hvorfor man fejrer pladen lige nu. Fremmødet var ikke imponerende, og taget i betragtning af, at de fredag aften havde spillet for næsten fulde huse på Train i hjembyen Aarhus, så kunne man heller ikke forklejne dem for at have en lidt flad fornemmelse af at se et kun halvfyldt Studenterhuset på turnéens sidste stop.

Stemningen nåede i hvert fald aldrig at komme derop, hvor Illdisposed ofte bærer publikum hen. Så sent som i november måned på samme sted, til Aalborg Metal Festival, formåede de at give en langt mere indlevende koncert og det utvivlsomt fordi publikum også var der. Så at denne lørdag aften ikke blev nær så god var måske mere det manglende fremmøde end så meget andet.