11. Plato O Plomo
12. Revengeance
13. Roots Bloody Roots
14. Jumpdafuckup/Eye For An Eye
Kent Kirkegaard Jensen
3

Det er svært ikke at fatte en smule sympati for Max Cavalera når han drager på turné i Europa og medbringer sine voksne børn, der spiller i forskellige bands og således giver dem lidt eksponering. Kald det nepotisme. Det er hvad, det er. Cavalera er en familiefar og han har fundet en snedig måde at koble arbejde og rollen som far sammen.

Lige så god, planen er på tegnebrættet, lige så udfordret er ideen på det musikalske når det kommer til selve eksekveringen af denne plan. For ligesom Steve Harris i Iron Maiden, der forsøger at skubbe på sin datters solokarriere, ligeså har Cavaleras sønner ikke helt samme karisma og åbenlyse sangskrivertalent som farmand. Det blev tydeligt under første opvarmningsband i form af Lody Kong.

Lody Kong består af både Igor og Zyon Cavalera. Igor fungerer som forsanger og guitarist mens Zyon spiller trommer. Igor har affarvet, blåt hår. Det er det pæneste, der er at sige om Lody Kong. Og håret var ikke særlig pænt. Masser af energi, men ikke megen musikalitet. Der stod kun ganske få tilskuere, mens Lody Kong spillede, og det var heller ikke mange, der slog sig til som deres koncert skred frem.

Noget bedre gik det for Incite, der tydeligvis var lidt mere erfarne. Frontmanden Richie Cavalera er Max' stedsøn og hans fremtoning minder mest af alt om en meget ung Phil Anselmo. Når guitaristen så har en klassisk Dean-guitar, som Dimebag Darrell udødeliggjorde, er det let at trække en parallel til Pantera. Energimæssigt og lydmæssigt minder Incite lidt om det hedengangne band fra Texas. Richie springer op og ned fra monitorer, og guitaristen Kevin McAllister har faktisk ganske godt styr på den guitar og leverer noget god musik. Her var markant flere tilskuere.

Aftenens højdepunkt er dog naturligvis Soulfly. Alle er kommet for at høre Max Cavalera og hans nuværende lejesvende. De starter op med en god intro og går så direkte i gang med 'World Scum', og så er festen i gang. Voxhall er langt fra fyldt denne mandag aften, men de fremmødte er dedikerede. Da de kun tre sange inde starter Sepultura-klassikeren 'Refuse/Resist' koger salen for første gang. Derefter fortsætter de med nogle Soulfly-numre, og det går egentlig meget godt. For at holde momentet oppe er Max i legehumør, og såvel Black Sabbaths 'Iron Man', Panteras 'Walk' og Slayers 'Angel Of Death' får lidt jam-tid i løbet af koncerten. Det er billige tricks, men det virker.

For derudover er det klart Sepultura-numrene, der får folk mest op at køre. Selvom der måske kun er 200 mennesker eller lign., så kommanderer Max adskillige gange circle-pits, og hver gang lykkes det ganske imponerende at starte én op. Familiefaren lader sig dog ikke fornægte denne aften. Han er så vågen, at han bemærker en meget ung tilskuer på forreste række ved hegnet. Han har stået der hele aftenen. Den meget unge knægt iført høreværn får én på opleveren, da Max pludselig knæler ned foran ham, og giver ham et guitarplekter. Smilet på og stoltheden i drengens ansigt er en af de ting man husker, da han drejer sig om mod sin far og viser sin gave fra Max!

Efter tre Sepultura-numre, som man kan se på sætlisten kom den lille Pantera-jam, og så gik Max ellers ud og hentede sine jungleinstrumenter i form af en berimbau. Derefter var det tid til det mere brasilianskinspirerede materiale fra Soulfly, hvor bl.a. 'Plato o Plomo' blev sunget på portugisisk, hvor bassisten faktisk tog sig af størstedelen af vokalleveringen. Det virkede ganske godt. Derefter kom Igor og Richie Cavalera ud og flankerede Max på vokal under 'Revengance', hvorefter 'Roots' selvfølgelig gik rent hjem som afsluttende sang. Ekstranummeret i form af et medley af 'Jumpdafuckup' og 'Eye For An Eye' var selvfølgelig ventet, og så kunne Soulfly og resten af 'Maximum Cavalera Tour' ellers pakke sammen efter en hæderlig aften i Århus.

Koncerten vil ikke gå over i historien for at være den bedste, men den havde sine momenter. Det var mest, når de spillede Sepultura-materiale eller sange fra Soulflys første plade af samme navn. Og så kunne man bestemt mærke, at det ikke var Igor Cavalera, altså Max' bror, der sad og varmede kedlerne under klassikerne. Det var meget tydeligt. Havde han været med, havde det nok givet hele aftenen en helt anden dimension og et noget bedre lydbillede fra trommesættet. Men som det var, så var det nu ganske okay. Max lever på sin fortid i Sepultura. Fremmødet viser, at Soulfly skal oppe sig, hvis de fortsat vil gøre sig som hovednavn på en europæisk turné. 'Enslaved' fra i år er måske et skridt i den rigtige retning!

Billede 1 - 3: Soulfly
Billede 4: Incite
Billede 5: Lody Kong