8. Velvet Lies
9. The Black Brigade
10. Dreamstate Machine
11. Firesoul
Kent Kirkegaard Jensen
4

Mercenary har været stille de seneste par år. Deres seneste show på dansk grund var på Aalborg Metal Festival i 2015, og derefter har de givet en enkelt koncert i internationalt farvand til Rock the Boat på Oslo-båden i 2016. Deres seneste plade, ‘Through Our Darkest Days’, er fra 2013, så der er for alvor tale om et comeback til Aalborgs største metalliske eksportvare denne aften på Skråen til VinterMetal 2020.

Som lokkemad har bandet lagt et link ud til en ny sang, hvis man købte billet i forsalg. Det var der flere hundrede, der havde gjort, så der var godt fyldt op på Skråen. Arrangørerne bag havde fået Jonny Hefty til at agere konferencier, og hans fortid med Mercenary er ikke helt ligegyldig. Karakteren, hvis borgerlige navn er Jakob Ørom, var nemlig forsanger i hedengangne Geronimo, der gjorde spillestederne usikre i Aalborg tilbage i starten af halvfemserne. De gav koncerter med netop Mercenary, dengang begge bands stadig var i ep-dagene, og den daværende forsanger og grundlægger af Mercenary, Henrik ‘Kral’ Andersen, var i en overgang også med som bassist i Geronimo. Så Jonny Hefty kender i den grad Mercenary fra dengang.

Der er også flere blandt publikum, udover anmelderen, der kan huske bandet fra midten af halvfemserne. Der spottes en enkelt longsleeve fra ‘First Breath’, der er Mercenarys debutplade fra 1998, og Mercenary selv går på scenen til introen fra ‘Supremacy’-ep’en. Så der er masser af historie på Skråen, der som spillested i sin oprindelige form andetsteds i byen har været arnested for nogle af de førnævnte koncerter.

Anno 2020 er historien dog en anden. Geronimo er forlængst døde og begravede, men Mercenary eksisterer stadig, efter flere forskellige faser gennem bandets historie. Nu barsler de så med en ny plade i 2020, og hvordan bedre indvarsle, at Mercenary er tilbage, end ved at give en koncert i hjembyen?

De går som sagt på til ‘Supremacy’-introen og videre i ‘Seize the Night’ fra 2002-pladen 'Everblack'. Selvom der måske nok skal bankes rust af, så virker Mercenary både forberedte og veloplagte. De kan godt mærke, de er på hjemmebane, og de hviler i deres materiale. Guitaristerne Jakob Mølbjerg og Martin Buus er lige så præcise i deres levering, som havde de ikke lige haft en pause på nogle år. Rene Pedersens vokal er stadig stærk, og deres nye trommeslager, Martin Nielsen fra Equal, spiller sikkert.

Publikum er også i godt humør sådan en lørdag i Aalborg. Skråen er godt fyldt, og der er masser af moshpits og stagediving, så det næsten føles som at se Mercenary igen i halvfemserne. De får både spillet nyt materiale og slutter selvfølgelig af efter 75 minutter med klassikeren ‘Firesoul’ fra pladen '11 Dreams'.

Før det havde lokale Defacing God varmet publikum op, og der er allerede godt fyldt i salen, da Sandie Gjørtz brøler udover Aalborg og nedkaster den ene fatwa efter den anden, mens der nedstirres og sprøjtes blod ud over publikum. Denne moderne metal, der her og der rytmisk minder om Arch Enemy, har godt fat i de fremmødte, og det fortsætter, da unge kræfter fra Aarhus også giver koncert. Livløs tager over, hvor Defacing God slap, og der er fuld knald på de unge musikere fra Smilets By. Forsanger Niklas Lykke brøler godt igennem og har også præcis den udstråling, der gør, at publikum drages med ind i koncerten. Livløs får elegant båret deres gæster gennem hele deres materiale, lige fra første single til debutpladen ‘Into Beyond’ og deres seneste ‘Rot & Ruin’-single fra sidste år.

Alt i alt en vellykket aften i Aalborg, hvor Mercenary helt som ventet løb med al opmærksomheden, mens Defacing God og Livløs begge gjorde det udmærket som opvarmning. Ingen faldt igennem, udover et par optimistiske sjæle, der hoppede ud fra scenekanten og håbede at blive båret hele vejen ned til baren. Det skete ikke helt, men så må man bare prøve igen. Det gjorde de også.