Copenhell '19: Skønmøerne arbejdede sig varme

_XTD0773
_XTJ2043
_XTD0861
_XTJ2018
_XTD0975
_XTJ1963
_XTJ1988
_XTJ2059

Pretty Maids’ koncert på Helviti fredag eftermiddag startede jævnt op, men som Atkins og Hammer fik arbejdet sig varme, bedrede det sig og sluttede hæderligt.

Kunstner
Dato
21-06-2019
Trackliste
1. Pandemonium
2. Bulls Eye
3. It Comes at Night
4. Yellow Rain
5. Rodeo
6. Mother of All Lies
7. Kingmaker
8. Little Drops of Heaven
9. Back to Back
10. Red, Hot & Heavy
11. Future World
12. Love Games
Fotograf
Jacob Dinesen
Karakter
2

Da Pretty Maids senest stod på Helviti, Copenhells største scene, var de hentet ind som erstatning i 11. time for Black Stone Cherry, der pga. uheld med bussen ikke kunne nå frem. Det er fire år siden. Nu her i 2019 er Pretty Maids så booket som eneste danske band, der skal spille på den helt store scene. Det starter ikke prangende op, og Ronnie Atkins’ vokal kommer ikke rigtig ud over rampen. De klør dog på og leverer sådan set materialet sikkert.

Vi skal dog først hen til ’Kingmaker’, fra deres seneste plade fra 2016 af samme navn, før der sådan for alvor kommer bid på guitaren, og folk begynder for alvor at synge med. Forsanger Ronnie Atkins skal dog ikke klandres for at spare sig, tværtimod. Han giver sig fuldt ud og introducerer ’Pandemonium’ som det tætteste, vi kommer en sjæler her på Copenhell og indikerer hermed, at de næppe spiller ’Please Don’t Leave Me’-coveret, som har redet bandet som en mare på godt og ondt gennem deres karriere. 

Derefter går de tilbage til debutpladen ’Red, Hot and Heavy’, hvorfra de spiller ’Back to Back’ og efterfølgende også titelnummeret, naturligvis, hvor der er koncertens bedste fællessang. De lukker af med ’Future World’ og ’Love Games’, og således afslutter Pretty Maids deres koncert med en kærlighedserklæring til musikken og deres fans. De store hits redder den hjem på målstregen for et band, der startede langsomt ud, og hvor lyden sommetider druknede. 

Noget, vores kollega på Ekstra Bladet pointerede og bandet efterfølgende på ganske morsom vis fik rådet bod på. Pretty Maids spillede måske ikke deres bedste koncert på Copenhell i 2019, men håndteringen af kritik fra anmelderkorpset var noget af det bedste, vi har set et band gøre i mange, mange år. En god portion overskud parret med selvironi gav de sociale mediers bedste indslag denne weekend.