RF '19: Teatralsk satantilbedelse

IMG_20190707_005725_914
_XTJ5993
_XTJ5812
_XTD1685
_XTJ5866
_XTJ5907
_XTD1822
_XTD1997

Med dæmonisk kraft og sataniske kostumer viste Behemoth Roskilde Festival, hvorfor de burde få mere metal på programmet. Et korstog af ugudelig størrelse blev fremvist på Arena lørdag aften.

Kunstner
Dato
06-07-2019
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen
Karakter
5

Banneret med et omvendt kors på et Danmarkskort dropper, og Behemoth inviterer til satanisk messe på Arena med ’Wolves ov Siberia’ som åbningsnummer. Stilen er lagt med flammer og røg, der spys ud og former omvendte kors. Der er ingen tvivl om, at den polske kvartet ikke er den kristne kirkes største tilhængere.

’Ora Pro Nobis Lucifer’ er med sin hyldest til den mørke fyrste et af bandets absolut stærkeste numre. Opførelsen her er ingen undtagelse. Det viser sig også at virke godt at spille et hit så tidligt, da nummeret tænder op i publikum, og Behemoth ser sig ikke tilbage herefter; ’Bartzabel’, som er et af de bedre numre fra den nye plade ’I Loved You at Your Darkest’, kommer på. Der er desværre lidt længere mellem guldkornene på ovennævnte plade, men ’Bartzabel’ med Nergals sorte pavekostume er en yderst velslebet kniv – den borer sig direkte ind i hjertet på Vatikanet.

Netop kostumerne og sceneshowet samt det gennemførte udtryk gør Behemoth til så meget mere end et black metal-band. Forsanger Nergal forklarer også dette i et interview med Devilution fra marts 2019. De ved godt, de måske ikke nødvendigvis er originale, men at de er unikke. Der hersker ingen tvivl om sandheden i det, når man ser Behemoth spille live; med den storslåethed bandet besidder, egner de sig bestemt til de store scener og store produktioner. Her kan flere selvfølgelig også blive indoktrineret og forført af deres mørke korstog.

”I saw the Virgin's cunt spawning forth the snake” lyder åbningslinjen i ‘Blow Your Trumpets Gabriel’, og i samme sekund står samtlige kirker i Roskilde omegn i flammer.

Behemoth fylder det ellers begrænsede metalprogram på Roskilde Festival ud med en sublim performance. På intet tidspunkt under koncerten føles det trivielt eller kedeligt på trods af bandets meget specifikke agenda.

Effekten i den afrundende del af showet bliver forstærket af, at bandet kort forlader scenen. Det giver et afbræk, der bekræfter bandets seriøsitet. Ingen tak, ingen farvel og kys og kram. Med martialske trommer afslutter Behemoth deres march imod kristendommen, alt imens røgen fra de brændte kirker indhyller os i et nu forbandet Arena-telt.

Hil Satan.