05. I Am The Jigsaw Of A Mad God
06. The Deep
07. Odem
08. Luciform
09. On Fever's Wings
3

Dark Fortress er fra Tyskland. De blev skabt i den sorte flodbølge, der blev startet i Norge i starten af halvfemserne. Da vi nærmede os årtusindeskiftet, var Dark Fortress flyvefærdige og red derefter med på deres første bølge i form af 'Tales From Eternal Dusk' fra 2001. Siden har de stabilt udsendt plader som bl.a. 'Séance' fra 2006 og 'Eidolon' fra 2008 og op til og med 'Ylem' fra 2009. Herefter gik de lidt i stå, nok ikke mindst pga. guitarist V. Santura, der kom med i Triptykon, der i 2010 udsendte debutpladen og ligesom Dark Fortress også har haft en plade ude her i 2014.

Nu er bandet dog igen blevet revitaliseret og har fået ny energi. Det er pladeselskabssprog for, at Santura ikke længere er bundet af forpligtelser overfor Tom G. Warrior og igen kan koncentrere sig om Dark Fortress. Noget, han fortalte til Devilution tilbage i marts måned, da vi interviewede ham i forbindelse med udgivelsen af netop Triptykons 'Melana Chasmata'. Det gør bestemt ikke noget, for med 'Venereal Dawn' har Dark Fortress faktisk skabt noget, der er værd at lytte til.

Det er umiddelbart black metal. Men som så mange andre bands i genren har de udvidet det musikalske repertoire og forsøgt at inkorporere elementer, der bryder monotonien, der ellers var med til at gøre genren berømt for 20 år siden. Dark Fortress gør det pompøst i en blanding af de elementer, som bl.a. Dimmu Borgir og Cradle Of Filth har brugt. Korsange, orkesteropsætninger m.v. er alle elementer, der bruges til at understøtte musikken.

Det er dog ikke alle disse ekstra vedhæftninger, der gør pladen helstøbt. Det er faktisk guitaren. Her er det Santura og co., der gør det godt med godt sammenskruede sange i form af udmærkede rytmer i versene og ditto soli. Det står tydeligt lige fra den 11 minutter lange 'Venereal Dawn', der åbner pladen, videre i 'Lloigor' og på resten af pladen.

Det lyriske er dog lidt af en maveplasker. Her har man gjort et forsøg på at lave en konceptplade ud fra devisen, at hvis man blot ændrer en lille smule ved de grundlæggende regler, så ændres det hele. Virkelig dybt. Vi skal abonnere på, at en djævel fra Solen vil brænde menneskeheden, og de må søge tilflugt i huler, og som pladen skrider frem, udvikler den sig så til et sandt ragnarok. Derefter forsøges der så at reflekteres over denne menneskehedens undergang, som Dark Fortress har fundet inspiration til fra bogen 'The Wounded Land' af Stephen R. Donaldson, der i øvrigt kan købes for under en halvtredser.

Kan man abstrahere fra det alt for overtænkte lyriske nonsens, står man dog tilbage med en ganske udmærket plade, hvor musikken slet ikke er så tosset endda. God, solid black metal med god dybde og tyngde i lyden, mens guitarerne spreder den kolorit over pladen, som teksterne ikke helt formår. Her kan vi trøste os med, at man alligevel skal lytte godt efter for at kunne høre, hvad forsanger Morean skriger og growler.