5. When I’m Gone
6. Beyond the Grave
7. A Beast to Praise
8. Leviathan
9. We Are the Apocalypse
3

'We Are the Apocalypse' hedder Dark Funerals nyeste og syvende studieplade. Det er black metal, som de har spillet det i snart 30 år, og når der ikke er noget nyt under solen, så vil trofaste fans typisk nyde den kortvarigt, mens der for de fleste nye ikke er det helt vilde at komme efter.

Bandchef Jan Michael 'Lord Ahriman' Svanberg er naturligvis stadig guitarist og sangskriver, som det har været tilfældet siden Dark Funeral blev født i de svenske skove og Stockholm tilbage i 1993. I mange år havde de Magnus 'Emperor Magus Caligula' Broberg som forsanger, men han blev erstattet af Erik Andreas 'Heljarmadr' Vingbäck tilbage i 2014, og det er nu anden plade, hvor 'Haljarmadr' synger for Dark Funeral. Den første er 'Where Shadows Forever Reign' fra 2016. Vokalen er typisk black metal med de sædvanlige skingre skrig, dybe brøl og generelt forpinte, sataniske vræl. For selvom vi nu er godt tre årtier inde i Dark Funerals karriere, så løber satanismen stadig frit i årene på de svenske herrer.

Således postulerer de stadig stolt i pressematerialet, at de endnu er pionerer indenfor satanisk ritualisme og anti-religøs musik. Med titler som 'Let the Devil In' og 'A Beast to Praise' må man give dem, at de trods alt praktiserer, hvad de prædiker.

Svanberg kan da også stadig skrive en god black metal sang. Der er et godt schwung over flere af numrene, som det kan høres på førnævnte 'Let the Devil In' her:

Desværre er der hældt lidt malurt i bægeret. Produktionen er mudret, og det står producer Daniel Bergstrand for, der har gjort det i Studio 33, Meshuggahs guitarist, Fredrik Thordendals studie. Det er som om det hele er lidt forplumret, og mens der er masser af vokal og trommer, så buldrer det mere, end godt er, og guitarerne får ikke lov at stå frem, som man kunne ønske sig det. Det sagt, så formår Dark Funeral alligevel at skabe tilstrækkelig god musik til, at man på de bedre sange lader sig forføre af stemningen. Det ville bare have været rart, havde det lydt mere klart. Og det plejer Bergstand nok at kunne. Dark Funerals 'Attera Totus Sanctus' fra 2005 lød ganske udmærket, ligesom Behemoths mægtige 'The Satanist' også havde en klar lyd.

Dark Funeral er dog ikke kun inspireret af Den Hornede. Der er også blevet plads til lidt horror, da Svanberg blev inspireret af at have set nogle film om Dracula. Således bliver der på 'Nosferatu' også plads til at brøle om, hvor rart det vil være at sætte tænderne i en hals, suge noget blod og overføre nogle sygdomme. Jovist, Svanberg har moret sig der i Santiago, Chile, hvor han angiveligt har skrevet teksterne, mens der var blodmåne.

'We Are the Apocalypse' er en hæderlig udgivelse, der viser, at Dark Funeral kan sit håndværk ud i klassisk black metal, hvor der er masser af tyngde, melodi og masser af Satan i teksterne. Desværre mangler der lige lidt på produktionen og kvaliteten af de bedste sange til, at vi for alvor kan svinge os op på den store klinge, og dommen bliver derfor en stabil middelkarakter for det, vi ser som acceptabel udførelse, men så heller ikke meget mere.

Heldigvis plejer de at være bedre live end på plade, så vi kan håbe, de får skruet godt på knapperne, når de til sommer rammer Death Coast Festival i Esbjerg. Her headliner de festivalen fredag d. 10. juni 2022. Da de var på Copenhell i 2016 gav vi dem 4, mens vi gav topkarakteren 5 da vi så dem på Sweden Rock i 2018. Vi beder til de mørke kræfter om, at de får dommedag til at ramme Tobakken i juni måned.