4. Panoptical
5. Decolonizer
6. Cullscape
7. Nostalgia for Oblivion
8. Heat Death
3

Origin er klar med deres ottende plade 'Chaosmos', der faktisk ikke indeholder forfærdelig meget kaos, men derimod otte skæringer af gedigen, teknisk dødsmetal, der kan tage pusten fra selv den bedste. Eneste problem er, at pladen ikke rigtig bundfælder sig hos lytteren. Det er en opvisning i genren, der mangler nogle højdepunkter, der hænger i ørerne bagefter.

Bandet, der stammer fra Kansas, blev grundlagt i 1997 og har en serie plader bag sig, hvor vi lyttede til deres tredje plade 'Echoes of Decimation' fra 2005, hvor tempoet i den grad tog pusten fra vores anmelder. Siden blev det lidt bedre med 'Antithesis' fra 2008 og særligt 'Entity' imponerede os i 2011. Det gjorde 'Omnipresent' i 2014 sådan set også. Allerede dengang for otte år siden skrev vi, at Origin er klar til at tage førepositionen indenfor teknisk dødsmetal.

Den position stadfæster de med 'Chaosmos', der i den grad viser et band, der kan sit kram. Det lyder rigtig godt, og det er da også tredje plade i træk med det line-up, der blev stiftet på 'Omnipresent' for otte år siden. Der fik de sanger Jason Keyser fra Skinless med, og siden har kernen været intakt. Det kan høres. Lige fra åbningsnummeret 'Ecophagy', der er meget teknisk og har en snert af Deicide-stemning over sig til 'Panoptical', der ligeledes har rigelig lir op og ned af gribebrættet.

Origin kan dog også spille mere kød-og-kartofler-dødsmetal, hvilket de gør på 'Decolonizer', hvor produktion er klassisk og minder om Obituary i både tempo og lyd. Dog ikke lige vokalen, der er Keysers helt egen. Det er en afvekslende plade, der ender i nogle lange og komplekse sange i 'Nostalgia for Oblivion', der har en snert af den mellemøstlige lyd, Nile er kendt for, og den 11 minutter lange 'Heat Death'. Bandets rygrad, guitarist Paul Ryan, sagde, at pladen blev til mens de var i lockdown pga. pandemien og han er ikke bange for at knurre lidt af andre bands i genren.

'Chaosmos er som vi er. Alle i dødsmetal har kopieret vores stil og teknikker og forsøger at kalde dem deres egne. Origin er bare lige akkurat hvad det skal være og ikke andet. "

Bandet gør da også det, de er bedst til på 'Chaosmos': spiller teknisk dødsmetal på et højt niveau, men desværre mangler der lige et par riffs, der sådan for alvor gør pladen god. Derfor kvitterer vi med en middelkarakter for en håndværksmæssigt veludført plade, Origin sagtens kan være bekendt. Når man får en anmelder til at tænke på Nile, Deicide og Obituary foruden den tekniske lir, der er helt på niveau med eksempelvis Immolation, så kan det ikke være helt galt.