10 Religious Cunts
11 Proselytized
12 Deus Vult
13 Rays of Poison
14 Once a Whore
3

I april udgav danske Satanic Assault Division ‘Kill the Cross’, der er opfølgeren til debuten ‘March to Victory’ fra 2013. Bandet fik dengang både ros og velmenende råd med sig fra vores skribent, men har bandet hvilet på laurbærbladene eller lyttet til anmelderens anmærkninger?

Debuten var meget tydeligt funderet i den norske black metal med isstorme af blastbeats, turbo-strumming og alt, der hører til, og det møder vi da også på ‘Kill The Cross’. Men albummet er næsten lige så fyldt med thrash-riffs, groove og fræs. Ja, og selvfølgelig et godt gammeldaws blastbeat smidt ind her og der for good measure. Det hele er dog stadig helt tydeligt pakket ind i en black metal-emballage, selvom sammensætningen og udtrykket er noget andet. Dette blandt andet på grund af en noget renere og fyldigere produktion; trommerne og specielt stortrommeslagene slår noget tydeligere igennem, og guitaren lyder mere rund og blød. Det gør som sådan ikke noget, men jeg kan godt savne den mere skramlede og skrabede lyd fra debuten i de mere hæsblæsende stykker. Den hæst skrigende vokal er i virkeligheden noget af det eneste, der for alvor peger tilbage på den stil, bandet lagde for dagen på debuten.

Titelnummeret er en rock‘n’rollet thrasher med masser af groove og dobbeltpedal, der skifter til blastbeat-storm hen mod midten. Det ellers noget voldsomme skift er flot udført og giver nummeret dynamik. At bandet har valgt at opkalde albummet efter denne sang (eller omvendt), virker desuden som en no-brainer, da det er det klart mest fængende og lettilgængelige nummer på pladen.

Pladens sidste nummer er et cover af ‘Once a Whore’ – et nummer oprindeligt skrevet af de udmærkede The Murder Junkies, der var den legendariske punk-musiker GG Allins sidste band. Og coveret er såmænd også ganske udmærket i Satanic Assault Divisions version med skrigende guitarsolo, dobbeltpedal og brølende vokal, der sammen med de simple punk-riffs, giver sangen et næsten crustlignende udtryk. Havde der bare været en smule mere knas på guitaren!

‘Kill the Cross’ lyder som det danske svar på den amerikanske thrash og black metal-crossover, bands som Skeletonwitch og Goatwhore lige nu er de umiddelbare posterboys for – med en noget mere nordisk attitude og et langt hidsigere temperament. Det er til tider tungt, ofte trucker-rock‘n’roll-groovende og andre gange frådende fræsen derudad. Selvom det er tydeligt, at drengene i Satanic Assault Division har ret godt styr på det meste, virker det, som om der ikke er et fast udgangspunkt, og sangene får på den måde ikke et fast, fælles udtryk – de er spredt udover et lidt for stort område, rent stilistisk. Samtidigt er det hovedet under armen og vilde armbevægelser uden umiddelbart at have så meget andet end en sund portion religionshad på hjerte, men, for fa’n, det er sgu stadig meget fornøjeligt! Bandet bærer stilen udmærket, og der er bestemt nogle rigtig fede skæringer på ‘Kill the Cross’. Satanic Assault Division skal nok få skåret deres egen lille niche på den danske black metal-scene, når de får helt styr på, hvad det er, de vil.