Roskilde Festival ‘22: Scoop-booking, punk og morgendagens lyd

-XTD1136-61-1562770249

Roskilde Festival er tilbage! Devilution er med til at løfte sløret for seks bookinger i den mørkere ende, og allerede nu kan vi mærke mudder mellem tæerne og fremmede menneskers sved i ansigtet. Vi glæder os!

Titel
+ St. Vincent + Fontaines D.C. + grandson + IDLES + Lingua Ignota + Poppy
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen

Roskilde Festival 2022. Det lyder magisk. Alt for længe har vi måttet vente og udholde ubønhørlige aflysninger. I sommer gjorde festivalen deres bedste med Summer Days, og selvom det var kærkomment at komme på græs, var det stadig en ringe erstatning for den ægte vare.
Nu, hvor dagene bliver kortere, kan vi dog endelig se frem mod en rigtig festival. Og vi kan også glæde os til at få udenlandske bands til Danmark, nu hvor vi efterhånden har set de fleste lokale et par gange eller tre i vores genfundne koncertiver.
Og til det afslører Roskilde Festival seks stærke bookinger. Der er alt fra hardcorelegender, eksperimenterende alt-fyrtårne, ungdomsidoler og post-punk til arkitektbrillen.

Converge: Blood Moon
Stærke kræfter er samlet under den blodrøde måne. Skal du på Roskilde Festival i 2022, så skal du fanme stå til denne koncert! Blood Moon er en sjældenhed og et sandt scoop fra festivalens side – og mon ikke Roskilde har snuppet bandet lige foran næsen på Roadburn, der lagde gulv til konceptets oprindelse tilbage i 2016.

Da bandet sidste spillede og blandt andet gæstede Roadburn, blev det til fire europæiske koncerter, hvor lineuppet bestod af Converge, Chelsea Wolfe og Ben Chisholm, manden bag pulten for både The Armed, Myrkur og Wolfe selv. Udgivelsesmæssigt har Corona-lockdownen givet projektet ny luft, og deres første album forventes den 19. november.

I livesammenhæng kan du forvente den klassiske Converge-lyd – strukket ud med tungere, melodiske passager og en smuk vokal-ping-pong mellem Converge-forsanger Jacob Bannon og Chelsea Wolfe. Det bliver en eksklusiv oplevelse. Tak, Roskilde.



Læs alt om bandet her.
Læs vores seneste pladeanmeldelse her.
Læs vores seneste koncertanmeldelse her.

Poppy
Vi har ikke været videre begejstrede for Poppys udgivelser. Hendes seneste udgivelse ‘Flux’, led under middelmådig sangskrivning, mens hendes forsøg på nutidig grunge virkede halvhjertet. Det sagt er Poppy en af nutidens mest relevante kunstnere, når det kommer til rock og metals fremtidige udvikling.

Dermed også sagt, at Roskilde Festival er et fremragende match med kunstneren. Moriah Rose Pereira som kvinden bag branden hedder, har gennem hendes musikalske karriere udgivet intet mindre end syv fuldlængde-udgivelser på kun fem år. Plader der breder sig over et bredt musikalsk spektrum, fra synth-orienterede lydflader og low-key meditations-lignende kompsitioner uden vokal, over moderne elektro-pop, til nu-metal og nu et nyt take på grungen.

Derved giver det også sig selv, at Poppys koncert på Roskilde har potentiale til at blive at vanvittigt genre-mash og et absolut must-see, har man interesse for, hvordan fremtiden for rock og metal potentielt kan se ud. Så kan man være nok så elitær, det ændrer ikke ved, at der bag navnet gemmer sig en kvinde med ligeså stor sans for forretning som Metallica og et brand stærkere end de fleste nutidige metal-bands – Poppy her på ekstremt kort tid gjort sig til en relevant gateway til tung musik.



Læs alt om bandet her.
Læs vores seneste pladeanmeldelse her.

St. Vincent
“Et sted mellem glæde og galskab” – sådan beskrives Annie Erin Clarks musik. Kvinden bag er lige så mangefacetteret som den musik hun skaber og nævner både David Bowie og Siouxsie and the Banshees som sine inspirationskilder. Fra drømmende rock over dyster doompop til dragende synthbeats med skarpe kanter, spænder St. Vincent bredt.

Før sin solokarriere var hun medlem af The Polyphonic Spree og nu, knap 20 år efter de gæstede Roskilde Festival, vender hun tilbage i sin egen ret, for at sprede sit glade og gale budskab.



Fontaines D.C.
Savner du post-punk? Måske endda af irsk ophav? Well, Roskilde Festival's got your back: Fontaines D.C.. Bandet lyder som var det 2005 møder 1977, en støvet lyd af hedengangen post-punk med et touch af engelsk beat-opblomstring.

Bandet album-debuterede i 2019 og spillede samme år en fin koncert på netop Roskilde Festival. Når de til sommer forsøger at gentage den succes, bliver det med endnu en plade under armen, i form af ‘A Hero’s Death’, der udkom sidste år. Begge plader, der byder på spændende sangskrivning og indlevende tråd. Der er mulighed for at en solid gang punk-mosh samt smukke hensunkne post-passager, der kan hele selv de værste tømmermænd.



grandson
grandson er endnu et bud på, hvordan rock kommer til at lyde i fremtiden. Den canadiske kunstner Jordan Edward Benjamin har i en alder af 27 år udsendt et hav af singler, orienteret omkring rock, influeret af rap, hiphop, trap, EDM og punk. Han har været aktiv siden 2014, mens det helt store gennembrud kom med singlen ‘Blood // Water’ fra 2018. Et nummer der blev så populært, at Tom Morello ligefrem følte for at remixe det.

grandson selv er også glad for at remixe, hvilket har medført mix-versioner af Olive Trees ‘Cash Machine’ og Linkin Parks ‘One Step Closer’. Sidstnævnte blev sandsynligvist landet grundet kunstneres samarbejde med Mike Shinoda på ‘Running From My Shadow’. 



Der er lagt op til en rock-fest af kaliber, når grandson fremfører sine sprøde toner og iderige kompositioner. Endnu en koncert man bør kaste sig over, hvis man interesserer sig for hvordan rocken potentielt kan udvikle sig.



IDLES
IDLES er post-punk for dem, der ikke har behov for, at det hele er alt for pissekompliceret. Bristolbandet spiller punchy, direkte og fatter sig i korthed med en forfriskende blanding af samfundskritik og tør britisk humor. Den enkle tilgang til trods er de musikalske virkemidler tilpas varierede, og forsanger Joe Talbot er det faste rasende bindeled som samler trådene. Deres debut 'Brutalism' fra 2017 levede op til navnet fra første sekund.

Siden udgivelsen - og deres noget middelmådige koncert på Roskilde Festival samme år - er det blevet til yderligere to plader. Seneste ‘Ultra Mono’, der udkom sidste år. Vi kritiserede deres koncert i 2017 for at være fattig på gode sange, men med yderligere to plader i bagagen, bør der være mere end rig mulighed for en sprudlende, larmende og intens koncert med bandet.



Læs alt om bandet her.
Læs vores seneste koncertanmeldelse her.

Lingua Ignota
Den klassisk uddannede musiker har gennemgået et helvede de færreste har lyst til at tale om. Ikke desto mindre har hun taget kontrol over sine oplevelser og vendt dem til en kreativ helingsproces. Hendes musik er ubehagelig, intim og hjerteskærende, ganske som forventet, når man behandler emner som partnervold, seksuelle overgreb og omgivelsernes mangel på empati.

Så hvis du har mod på at blive konfronteret med en andens dæmoner uden den mindste form for ønske om forsoning eller tilgivelse, bør du unde dig selv at se Lingua Nota, når hun gæster Roskilde Festival 2022.



Læs alt om bandet her.
Læs vores seneste pladeanmeldelse her.