Copenhell 2015: Guide til lørdagen
PopulærLørdag bliver den dag, hvor fællessangen kommer til at gjalde ud over Refshaleøen. Indimellem i falset. Vi guider til festivalens sidste dag, hvor camp og kostumer møder den sandeste sande metal.
FRANKLIN ZOO - Pandæmonium, kl. 13:00
Fordi: Royal Beer og deres Tak Rock-kampagne sikrede Franklin Zoo årets sidste plads i programmet. Og det er da også en usvigelig sikker størrelse, at sætte til at sparke festivalens tredje dag i gang. Med en EP, album og tre spritnye numre i baggagen, har bandet rigeligt med materiale til at fange det frokost-friske pulikum med deres lyttervenlige metalliske hardrock ala Alice In Chains og Soundgarden tilsat en knivspids onde doom-riffs. Tag plads foran scenen og bliv varmet godt op til en sidste dag blandt venner, fjender, beton og satan.
For: Fans af tung 90'er grunge
Pensum: Tungrock og smøger.
&feature=youtu.be
HORNED ALMIGHTY – Pandæmonium kl. 14:00
Fordi: Dansk black metal næppe bliver meget bedre. Horned Almighty fra Aarhus har i mange år været garanter for en helt særlig form for utiltalende og uimødekommende variant af black metal, der både på plade og live trækker publikum helt tæt til sig og fordærver én med dens bistre væsen. Horned Almighty er noget af det mest blasfemiske, der endnu er steget op fra den danske undergrund, og hvis nogen kan vække Copenhells publikum fra de døde efter to dages hård festivalopførsel, så er det Horned Almighty.
For Horned Almighty er præcis så ekstreme, fulde af energi og samtidig vellydende, at det er umuligt ikke at lade sig rive med, når de åbner for forstærkerne. Der bliver langt mellem sjælerne, men sjælen skal nok få en brat opvågning lørdag eftermiddag. Hvis du altså slipper derfra med den i behold. For det er historisk bevist, at til Horned Almighty går tingene vildt for sig. Både på og foran scenen. Husk skridtbeskytter og et omvendt kors.
For: Fans af Carpathian Forest, Bathory, Autopsy og Celtic Frost.
Pensum: 'Black Metal Jesus', 'Comtaminating The Divine', 'Necro Spirituals' og 'World of Tombs'.
Huldre – Hades, kl. 15:30
Fordi: Der findes adskillige bands, der blander elementer, som populært kaldes “folk” eller “viking” ind i metallens vanedannende rammer. Ofte er det dog metal, hvor melodierne blot er lidt mere i overflod, og så bruges der gerne et utraditionelt instrument som supplement til guitarernes distortion.
Danske Huldres indgangsvinkel er dog lidt anderledes, i og med at fokus nærmest er mere på folkemusik-delen end metallen. Og det er vældigt autentisk og med masser af sjæl, hvilket også viser sig ved, at flere af medlemmerne har gang i rene folkemusik-projekter. Det er altså ikke en trend, som bandet er hoppet på – kærligheden til folkemusikken er ægte.
Og det kan høres! Bandet består af superdygtige musikere, der forstår at sætte stemning i musikken. På metalsiden er det måske nok ret basalt, men det fungerer sammen med den særegne rene vokal, drejeliren, violinen og andre traditionelle og for metallen uvante instrumenter. Live har bandet virkelig fået et show på benene, og selvom du ikke har træskoene med, så kan du snildt blive fanget ind i en kædedans, for den glade stemning smitter. Forvent i øvrigt, at Huldre har fældet en hektar skov, så scenen bliver særdeles grøn.
For: Fans af Otyg, In Extremo og Eluveitie.
Pensum: ‘Intet Menneskebarn’.
HALSHUG – Pandæmonium, kl. 16:00
Fordi: Med en debut ude på Southern Lord og et job på Copenhell synes Halshugs ambitionsniveau allerede at hæve sig et godt stykke over de fleste andre bands fra miljøet omkring Ungdomshuset. Dog ikke i en grad, så det får dem til at raffinere deres brutale D-takt unødigt, men det er heller ikke meningen, at det skal være sofistikeret. Og Halshugs rå fræs er rå og fræsende nok, til at den allerede har skaffet dem opmærksomhed fra internationale medier som Close-Up og CVLT Nation. Kom og bliv løbet over ende og prøv at se, om du kan nå at fange, hvad fuzzen handler om.
For: Dem med nitter overalt, der er bitre over, at de ikke måtte tage deres hund med ind på pladsen; fans af Disfear og Anti-Cimex.
Pensum: ‘Blodets bånd’.
HAMMERFALL – Helviti, kl. 16:30
Fordi: De gæve svenske metaltraditionalister var et af de bands, der gjorde det salonfähigt at lytte til traditionel metal igen, tilbage i sluthalvfemserne. Niveauet fra de to første plader har de aldrig helt fundet igen, men hvert album har alligevel budt på én eller flere metalschlagere, som de fleste metalfans kan synge med på – også hvis de hører den for første gang. Live leverer bandet altid varen i en som oftest storslået scenografi, der forener kitsch og camp og kærlighed til heavy metal på næsten altid charmerende vis.
For: Firsernostalgikere, metalfans med hang til den gode melodi, dragejægere.
Pensum: ’The Dragon Lies Bleeding’, ’Let the Hammer Fall’, ’Steel Meets Steel’.
ASKING ALEXANDRIA – Hades, kl. 18:00
Fordi: Moderne metalcore efter amerikansk forbillede, men spillet af fem følsommme, overtatoverede mænd fra Yorkshire i stram denim. Forvent storladen stemning og ligeså store kontraster – Asking Alexandria prøver kræfter med alt fra svulstige, følelsesmættede ballader, som lige så vel kunne være skrevet af Bon Jovi (lyt blot til 'Moving On'), til tung og djentet metalcore, bygget op omkring grumme breakdowns og melodiske skønsangsomkvæd. Det bliver spændende at se, om de kan bære den store variation hjem i livesammenhæng, men koncerten bliver uden tvivl et tilløbsstykke for festivalens yngre del af publikum.
For fans af: Of Mice & Men, Killswitch Engage og Thy Art is Murder.
Pensum: 'Stand Up And Scream' og 'From Death To Destiny'.
NUCLEAR ASSAULT – Pandæmonium, kl. 18:15
Fordi: Der er et regulært scoop, at Nuclear Assault er på programmet. On and off i 30 år har gruppen (der blev dannet, efter bassisten Danny Lilker forlod Anthrax) spillet kompromisløs thrash metal. Det er true, det er den gamle skole, og der kommer næppe andre i den her genre på programmet, som kommer til at overgå New Yorker-bandet.
Umiddelbart har Nuclear Assault ikke gæstet Danmark siden Roskilde Festival 1992, hvor Devilutions allestedsnærværende krigsgudsdigter Franco overværede koncerten og ikke overraskende husker Nuclear Assault som bandet, der smadrede alt og alle det år!
Vi har netop lige overværet gruppen på årets Sweden Rock Festival, og formen er ikke blevet mindre energisk siden koncerten på Roskilde Festival for over to årtier siden. Lad os bare sige det sådan: Nuclear Assault detonerer Copenhell!
For: Fans af thrash! Og af headbanging og gedigne, gode riffs.
Pensum: ’Game Over’ og ’Handle With Care’.
GOJIRA – Helviti, kl. 19:00.
Fordi: Det franske band med det japanske navn, der synger på engelsk, ses tit associeret med kategorien, '"teknisk metal", selvom der vel omtrent er lige så meget fysisk katarsis-smadder over kvartetten som teknisk snilde. I hvert fald er bandet hverken fattigt på næveindbydende, fremadstormende hooks – der på nærmest antiteknisk vis inviterer til hård, hård headbanging – eller festlig metalstemning med tryk på mædl for den sags skyld. For mange metalpublikummer er de lidt af nogle darlings, så mon ikke de nok skal få Refshaleøen rykket rundt i ottetaller, når de tidligt fredag aften indtager festivalens største scene?
For: Fans af Lamb of God, Dream Theater og Pantera.
Pensum: 'From Mars To Sirius', 'The Way Of All Flesh'.
RAUNCHY – Pandæmonium, kl. 20:00
Fordi: Det er dansk, og vi støtter vores danske darlings. Udover patriotiske fordele har det danske band deres 2014 udgivelse, ‘Vices.Virtues.Visions’, med i tasken. I kombination med deres ældre materiale burde det være ensbetydende med en lokal metal-tour de force. Er det ikke nok selling points, burde numre som ‘Warriors’, ‘Join The Scene’ og ‘Nght Prty’, trække selv den stædigste ikke-fan i retning af scenen. Placeret i bedste sendetid bør det danske flag vaje for fuld kraft, og koncerten bør være ensbetydende med en uforglemmelig fest. Raunchy er lig med energisk liveperformance, singalong-omkvæd og mosh-venlige toner.
For: Fans af Sybreed, Threat Signal og Scar Symmetry.
Pensum: ‘Warriors’, ‘Eyes Of A Storm’ og ‘Nght Prty’.
TURBONEGRO – Hades, kl. 20:30
Fordi: Med et rask denimsømandslook, der trækker lige så meget på Tom of Finland som på Alice Cooper, er Turbonegro en institution inden for norsk rock, men ligefrem stabile har de aldrig været. Lige da de for alvor var brudt igennem i 1998, forlod forsangeren Hank von Helvete dem for første gang for at blive clean. Hans og bandets vej tilbage er dokumenteret i filmen ‘ResErection’, men i 2010 forlod Hank igen bandet, denne gang for at danne sit eget Doctor Midnight and the Mercy Cult, som spillede på Copenhell 2011. Turbonegro fandt dog på bedste Judas Priest-vis en erstatning i form af formanden for det engelske Turbojugend-chapter – som fanklubberne benævnes – så fællessangen til ‘I Got Erection’ er reddet.
For: Eksil-nordmænd, fans af The Dictators, Dead Boys og Alice Cooper.
Pensum: ‘Apocalypse Dudes’ og ‘Ass Cobra’.
THE DARKNESS – Helviti, kl. 21.30
Fordi: ”Hysterisk genialt”, lød overskriften på The Darkness spritnye plade ’Last of Our Kind’, som vi anmeldte i sidste uge. Præcis. The Darkness er ingen døgnflue. I 2003 bragede det britiske band ind på klodens hitlister med debutpladen ’Permission to Land’ og gav i årene efter to noget nær legendariske koncerter i den nu nedbrændte KB Hallen. I 2006 gik bandet dog i opløsning, da den karismatiske frontmand Justin Hawkins' trang til alkohol og stoffer blev for voldsom.
Men i 2011 vendte de britiske festrockere tilbage på fuld styrke, og hvis ét band skal levere årets største party på Copenhell 2015, bliver det næppe andre end The Darkness. Med sig har de deres helt nye trommeslager Rufus Taylor, der er søn af Queens berømte trommeslager, Roger Taylor. e gæstede årets Sweden Rock Festival, og nok virkede Justin Hawkins stadig som en, der er påvirket af diverse substanser, men det afholdt nu ikke gruppen fra at give en forrygende festivalkoncert.
For: Fans af Twisted Sister og festlige koncerter.
Pensum: ’Permission to Land’ og ’Last of Our Kind’.
MARDUK – Pandæmonium, kl. 22:30
Fordi: Siden debuten med ep’en ’Fuck Me Jesus’ i 1991 har få bands formået at fortsætte med at spille så kompromisløs black metal, som Marduk har. På deres seneste og 13. udgivelse, ’Frontschwein’, beviser svenskerne såmænd også, at de stadig hører til blandt genrens elite. Pladen er et konceptalbum om Anden Verdenskrig og lyder som et skræmmende mareridts-soundtrack til krigens rædsler. Især frontmand Daniel ”Mortuus” Rosténs vokal klinger som et ondt ekko fra helvedes dybder, og få andre i genren tåler sammenligning med den 37-årige growler.
På scenen holder de også den sorte fane højt, når kvartetten først lader musikken brage henover publikum som en tankvogn. Vi har oplevet dem fire gange inden for det sidste halve år. Så sent som på Sweden Rock Festival i år. Der er noget at glæde sig til. Marduk er i den ondeste kampform!
For: Fans af true black metal, vanvid og ondskab.
Pensum: ’Those of the Unlight’ , ’Panzer Division Marduk’ og ’Frontschwein’.
BLOODBATH – Hades kl. 23:00
Fordi: Dødsmetal har også sine supergrupper. I 1998 blev Bloodbath dannet af bl.a. Mikael Åkerfeldt fra Opeth og havde også Dan Swanö og Anders Nystrøm med. Åkerfeldt smuttede en kort overgang, og i stedet fik de Peter Tägtgren fra Hypocrisy med. Åkerfeldt kom dog tilbage og nåede at spille én koncert med bandet. Det var på Wacken Open Air i 2005, der samtidig var Bloodbaths første koncert. Siden er det dog blevet til flere. For et par år siden blev det officielt meldt ud, at nu stoppede Åkerfeldt endeligt med at være i Bloodbath, og i efteråret sidste år blev det så annonceret, at den nye forsanger er ingen ringere end Nick Holmes fra Paradise Lost. De udsendte 'Grand Morbid Funeral' i november måned sidste år og er således klar til at levere et blodbad på Copenhell. Er du til dødsmetal, så er dette en af de koncerter, du ikke vil gå glip af.
For: Fans af Opeth, Hypocrisy, At The Gates og Unleashed.
Pensum: 'Nightmares Made Flesh', 'Grand Morbid Funeral' og 'Resurrection Through Carnage'.
GHOST – Helviti, kl. 00:00
Fordi: Der bag svenskernes masker gemmer sig dygtige musikere og sangskrivere, som godt nok stjæler udtryk og ideer med arme og ben, men som også forstår at skrive hits. Muligvis har musikken kun sporadisk noget med metal at gøre, og muligvis er det kun pop indpakket i guitar, men det virker.
For: Fans af ’Mercyful Fate’, ’Blue Öyster Cult’ og teater.
Pensum: ’Year Zero’, ’Ritual’ og ’Con Clavi Don Dio’.
BLUES PILLS – Pandæmonium, kl. 00:00
Fordi: Retrobølgen bliver ved og ved og ved, og delvist svenske Blues Pills er angiveligt de næste til på én gang at være festligt uoriginale, men også og ikke desto mindre rockende og medrivende. Med Elin Larsson i front og en velspillende trio bag sig er der lagt i kakkelovnen til en sand rockhyldest, når Blues Pills tager spadestik til begyndelsen på enden for årets koncerter på Pandæmonium.
For: Fans af Fleetwood Mac, Graveyard og Janis Joplin.
Pensum: 'Blues Pills'.
APPARATUS – Copenhate, kl. 24:00
Fordi: “Apparatus larmer ad helvede til, og det er svært at kalde det musik.” Devilutions anmelder fik ondt i ørerne, da hun prøvede at finde ud af, hvad det var det københavnske blackened doom metal-band ville med deres Cthulhu-kultiske debutplade i februar. ‘Apparatus’ er da heller ikke et hverken lyttevenligt eller lettilgængeligt værk i sin monolitiske kværnen, og de skærende disharmonier gør deres til at styrke fremmedgørelsen, men som sådan udgør de jo et glimrende alternativ til Ghosts satanpop ovre på Helviti-scenen. Den københavnske kvartet skal nok få tampet den sidste livsgnist ud af de publikummer, der farer vild på vej mod udgangen.
For: Dem, der ikke føler sig smadrede nok endnu, fans af Hexis og Corrupted og Portal.
Pensum: ‘Apparatus’.
RED WARSZAWA – Pandæmonium, kl. 01:30
Fordi: Det er her, du plejer din brandert, udbygger og forfiner den til tonerne af den polske punk, mens dagen endelig går under og bliver til tristessesøndag. Musikalsk bliver dette forhåbentligt årets værste oplevelse på Copenhell, men kun en idiot ville opsøge Hævi Henning og Lækre Jens med kumpaner for at få pirret de finere metalliske smagsløg.
For: Fans af druk, hor og let afklædte mænd.
Pensum: ’Norsk Black Metal’ og ‘Generationen der ikke må heile’.