Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Hvor blev Maceration af?

Populær
Updated
Hvor blev Maceration af?
Hvor blev Maceration af?
Hvor blev Maceration af?
Hvor blev Maceration af?
Hvor blev Maceration af?

Blot en enkelt plade blev det til for Maceration, men som man kan læse, er der masser af anekdoter omkring bandet, som er et af de få bands, som har delt scene med Darkthrone.

Kunstner
Titel
A Serenade of Agony
Fotograf
(fotos venligst udleveret af J. Schultz)

Jakob Schultz, som du måske også husker fra Invocators første år, og som en vigtig brik i det trykte magasin Metalized, er manden, der informerer Devilution.dk om Maceration, som han både prøvede at svinge bas og guitar i.

Hvordan blev bandet dannet?


- I 1990 ville Lars Bangsholt (guitar) og Rune Hansen (guitar/sang) danne et death metal-band. Vi var bedste venner, hang ud hele tiden, drak en del Bjørnebryg og flippede ud til ’Slowly We Rot’, ’Severed Survival’, ’Symphonies of Sickness’, ’Scream Bloody Gore’ og ’Altars of Madness’ (af hhv. Obituary, Autopsy, Carcass, Death og Morbid Angel – red.).

- Jacob Hansen syntes, at det ville være fedt at lave noget musik, hvor han spillede trommer, og jeg kom så med på bas kort tid efter. Ideen var at lave et projekt ved siden af Invocator, hvor vi kunne spille mere straight og simpel death metal. Vi eksperimenterede lidt og stemte guitarerne langt ned i forhold til, hvad man ellers gjorde dengang. Det lød helt vildt fedt, og der blev skrevet en stribe numre, men vi spillede også covers af Obituary, Death og Defecation.

Hvor mange udgivelser nåede I?

- Vi optog en koncert i 1991 på Aktivitetshuset i Esbjerg og udgav det som et live-demo. Den aften spillede vi sammen med Darkthrone og koncerten skaffede os vores pladekontrakt. Jacob og Lars havde begge være i kontakt med Gylve Nagell (aka. Fenriz) igennem længere tid og lavet noget tapetrading. Darkthrone havde lige udgivet debuten, 'Soulside Journey', som vi alle sammen syntes var megafed, og det lykkedes at få lokket Darkthrone til Esbjerg. Det er vist en ud af meget få koncerter, de nogensinde har spillet.

- Derudover udgav vi vores debutalbum ’A Serenade of Agony’, som udkom i 1992. Man kan i øvrigt købe albummet på iTunes shoppen til 56 kroner.  Året efter lavede vi med vores nye line-up en video til tracket ’The Mind Rampant’, der blev vist på diverse tv-kanaler (se nederst i artiklen).

- Sidste udgivelse blev et demobånd i 1995 under Maceration navnet, men det havde overhovedet ikke noget med Maceration at gøre, bortset fra at Lars og jeg var med – eller det vil sige Lars var egentlig kun med på billederne, haha. Stilen var mere a la Downset, så det var en misforståelse at kalde det Maceration. Det blev nu heller aldrig til mere - heldigvis.

Hvad var den største oplevelse med Maceration?

- Det største var nok at spille med Darkthrone og være i studiet og indspille vores debutalbum, hvor vi var så heldige at få Dan Swanö til at lægge vokal. En helt fantastisk oplevelse at se ham arbejde i et lydstudie og bare smide sang på numrene på rekordtid. Desuden var vores turné senere i Danmark og Holland med bl.a. Beyond Belief og Geronimo en fed oplevelse og succes - der blev drukket igennem!

Hvis I selv skal sige det – hvor tæt var I på at "breake" i udland såvel som hjemland?

- Jeg tror aldrig, at vi var tæt på at "breake", og det var heller aldrig rigtig meningen, selvom det var sjovt, at en del folk syntes, at det var fedt, det vi lavede. Det startede jo mest som et druk/venneprojekt, hvor vi hyggede os med øl og med at spille højt i øveren. Det blev selvfølgelig mere seriøst med tiden, og vi fik en pladekontrakt på Turbo Music i Tyskland. Alene navnet burde have fået os til at sige nej, men vi var tilpas ligeglade, og syntes det var fedt, at de ville udgive et album med os.

- Vi lavede en kontrakt for én plade med option for en opfølger. De ville betale for indspilningen, og det var egentlig fedt nok for os. De havde også udgivet andre bands – blandt andre Funeral Nation, så de virkede seriøse nok. Da vi så havde indspillet og regningen skulle betales, så gik det op for os, at de var gået konkurs, og vi stod tilbage med regningen selv. Hvilket vi selvfølgelig ikke kunne betale!

- Det endte med at Progress Red Labels fra Danmark overtog kontrakten og betalte regningen. Derefter udgav de vores debutalbum lettere forsinket med et fuldstændig latterligt cover, som alle i bandet synes var til grin, men som Progress bare ville bruge. 

- Vi havde foreslået et andet cover, men det blev det grimme cover, der blev brugt. Nogle år senere blev albummet genudgivet af Progress/Die Hard med - gæt selv - det cover vi egentlig selv ville have brugt.



DEN COOL OG ARBEJDSOMME SWANÖ


Hvad betød det for jer at have Dan Swanö med på debuten(omend det var under et alias)?

- Det betød virkelig meget for pladen. Rune havde valgt at gå ud af bandet, og det var ham, der sang de fleste numre. Vi havde prøvet flere sangere herhjemme, men der var ikke rigtig nogen, som kunne levere varen. Vi kendte Dan, fordi vi havde spillet flere gigs med Edge of Sanity i Invocator. Faktisk blev Edge of Sanity og Invocator signet næsten samtidig til Black Mark , da vi spillede i Nörrköping med Entombed. Dan introducerede os for Börje Forsberg fra Black Mark til den koncert, og så kørte det.

- Derfor var det oplagt, at vi fik Dan i tankerne som sanger, men også fordi han var dygtig. Vi spurgte ham, og han syntes, det var cool, og hoppede på et fly og var i studiet i Odense i to dage. Så var den opgave klaret! Han var ret fantastisk, og alt var næsten "first take" på hans optagelser.

- På nogle få minutter improviserede han i studiet desuden den klaverintro, som vi har som første track på pladen, og vi var dybt imponerede. Han var også inde over på nogle af teksterne, fordi alle ikke var færdige. Grunden til at han optrådte under andet navn skyldtes Edge of Sanitys kontrakt med Black Mark, så han ikke kunne optræde på udgivelser, som andre selskaber udgav.

Jeres plade har hos mange klassikerstatus - hvordan ser du selv på den så mange år efter, er det fx én, der havner på anlægget af og til?

- Det er efterhånden længe siden, jeg har hørt den. Engang imellem har jeg da lige tjekket den ud – mest for sjov. Det er da meget fedt, at den har klassikerstatus, men vi var nu aldrig helt tilfredse med produktionen. Det var bare en næsten umulig ting dengang at gå i et studie i Danmark og finde nogle, der vidste noget som helst om, hvordan man lavede en fed metal-produktion. Vi have nogle idéer om, at det skulle være en produktion a la Scott Burns/Morrisound og Massacres ’From Beyond’, men det blev det ikke helt.

- Der er gode ideer i mange af numrene, men der er også ting, som ikke var lige velovervejede, selvom det for 20 år siden var en anden tid. Pladen er i dag stadig sin egen, og ikke meget lyder som Maceration gjorde.

Hvorfor gik I i opløsning?

- Vi havde ingen fast sanger. Dan var kun med for at indspille, og så stod vi uden sanger, og det gled langsomt ud i sandet. Da jeg forlod Invocator i sommeren '92, fandt Lars og jeg nogle andre medlemmer og spillede koncerter med blandt andet Gorguts, Blasphemy, Deadhead, Beyond Belief osv. i Danmark og Holland. Det blev aldrig helt som vi ville have det, og så blev det lagt på is sådan lidt af sig selv.

Ser I eks-bandmedlemmer stadig hinanden?

- Ja, det gør vi. Lars og jeg ses og snakker sammen tit og drikker "elefanter". Også med Rune, som vi begge stadig har kontakt med. Jacob Hansen har jeg også en del kontakt med - jeg har blandt andet lige været med rundt på Headbanger's Ball Touren som gæsteguitarist i Invocator.

ØL OG SVAMPETRIP

Er der en historie, som du tænker tilbage på med et "vi var sgu nogle crazy motherfuckers" med et smørret smil på læben?

- Haha. Jeg tænker: "Hold kæft, hvor var vi langt ude". I begyndelsen tog vi intet seriøst, det var bare sjov det hele. Vi var ekstremt lalleglade og drak en del øl i øveren, hvor forskellige demos blev indspillet på en 4-spors båndoptager. Det var selvfølgelig Jacob Hansen, der styrede den del. Dengang kunne han også få det til at lyde "ok fedt", bare med sådan en lille primitiv båndoptager, så det legede vi lidt med.

- Vi fik taget en stribe bandbilleder en aften på Aktivitetshuset i Esbjerg. Det var faktisk NRG-Kennie (Deigaard, redaktør på det trykte NRG – red.), der tog dem. Vi prøvede at være så latterlige som muligt på billederne.

- Vores tour til Holland med den nye line-up var i en gammel bus med fyr i midten, som varmekilde. Det er en klassisk tourbus ovre fra Palle Pallesen i Årre, haha. Den har Invocator også tit kørt i. 

- Vi kørte med Geronimo, og der blev drukket og røget tæt i den gamle møgbus. Vores chauffør, Peter, trommeslager i Geronimo, var vist ikke helt på toppen pga. lidt flashback fra et tidligere svampetrip. Han kørte dog alligevel, så meget bussen kunne trække, på trods af det var minus 20 grader udenfor og ret glat. Hele den tour er ligesom lidt i tåger, men det var fedt og vi kom sikkert frem i den blå bus.

DA ALT VAR NYT OG UPRØVET

Hvordan var det at være en del af metalmiljøet dengang?

- Det krævede langt mere benarbejde dengang. Alt foregik via tapetrading og salg af bånd. Alt var fysisk, for der var jo ikke lige noget internet. Det var i postkassen og til skrivemaskinen for at skrive breve, som så røg verden rundt. Det havde sin charme, men man tænkte ikke over det, for der var ikke noget alternativ.

- Det er fantastisk at have været med til at være en del af det dengang, for alt var nyt og uprøvet. Når der kom et nyt band, så var det altid forfriskende og spændende, fordi der simpelthen ikke udkom så mange ting dengang, og ofte kom der noget, som man aldrig havde hørt lignende tidligere. Det var jo nærmest musikhistorie, der blev skrevet dengang.

- Man mødte også flere folk, og der var ikke samme distance, som nettet skaber i dag. Det er meget nemmere nu, men det betyder, at der kommer så meget musik ud, at det er svært at følge med, og at rigtig meget lyder helt ens.

Har nogle af jer stadig har med musik at gøre?

- Jacob Hansen har selvfølgelig sit studie i Sønderjylland og beskæftiger sig kun med musik. Selv er jeg redaktør på Metalized, og jeg spiller stadig guitar, men pt. ikke i band. Rune spiller i nogle punk- og hardcorebands i Flensborg, hvor han bor nu. Lars arbejder som Tonemester og producer på film og reklamer - derudover har han musikprojekter med folk fra Australien og USA.

- Når vi mødes og drikker øl, som i gamle dage, snakker vi altid om at lave en reunion, indspille nye numre osv., men tiden er nok ikke dertil, for indtil videre er det blevet i fantasien og i vores fulde hjerner. Men hvem ved. Måske!

Er du stadig et rigtigt ”metal-head”?

- Ja. Det ligger i blodet og forsvinder aldrig.


Maceration nåede også at begå en video. Herunder finder du 'The Mind Rampant', der dog blev filmet med en senere line-up end den aktuelle på pladen. Så det er Jakob Schultz og Lars Bangsholt på guitarer, Steffen Lerke på trommer og Jonas Holmberg på vokal, selvom det Dan Swanös stemme, som høres.





Læs også:
Introduktion til ”Hvor blev de af?”-artiklerne
...og om de andre interviewede bands i artikelserien:
Detest, Beyond Serenity, Frozen Sun, Cyanotic, Autumn Leaves, Geronimo, Infernal Torment, Withering Surface, Sacrificial, Timeless Hall, Blazing Eternity, Unleashed Power, Grope, Gigandhi, Morbid Vision, Urkraft og Stomped.