Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Fra garage til udsolgt Parken

Populær
Updated
Fra garage til udsolgt Parken
Fra garage til udsolgt Parken
Fra garage til udsolgt Parken
Fra garage til udsolgt Parken
Fra garage til udsolgt Parken
Fra garage til udsolgt Parken
Fra garage til udsolgt Parken
Fra garage til udsolgt Parken

Vi slår kronologisk ned i Volbeats himmelflugt fra dagene som garageband i 2001 til et af verdens største rockbands, der kan sælge 47.000 billetter til Parken i 2017.

Kunstner
Fotograf
Jacob Dinesen

At følge Volbeat fra at være et lille band, der spillede på klubber og spillesteder, hvor der kom 40 – 50 mennesker og frem til nu, hvor de kan sælge samtlige billetter på Danmarks største spillested, Parken, har været fascinerende og forrygende at være med til. Fra debutpladen i 2005 og videre til det, der anno 2017 mest præcist må betegnes som et af verdens største rockbands. 

Første gang, Devilution stiftede bekendtskab med Volbeat, var da stifter, forsanger, guitarist og sangskriver Michael Poulsen gik rundt og delte demoer ud af deres første indspilninger. Disse demoer blev givet væk i 2002 og 2003, og interessen var ikke alverden for at sige det mildt. De første koncerter i København, Roskilde og Aalborg blev spillet i 2002, og så gik turen ellers til Jacob Hansens studie, hvor ’Beat the Meat’ blev indspillet. Den blev udgivet i 2003, og så begyndte der så småt at ske noget. I 2003 og 2004 spillede Volbeat flere og flere koncerter, og undergrunden begyndte at lægge mærke til Michael Poulsens nye band.

Debutpladen og de første priser
Interessen steg, Mascot Records valgte at skrive kontrakt med Volbeat, og lettere forsinket udkom debutpladen ’The Strength/The Sound/The Songs’ så i september 2005. Den kastede gode anmeldelser af sig, og Volbeat begyndte stille og roligt at vokse i folkemunde. Da de i 2006 vandt prisen for ’Årets Håb’ ved Steppeulv-uddelingen og samtidig gav koncerter på både Roskilde Festival og Aalborg Metal Festival, var der for alvor ved at komme gang i den danske andedam, ikke mindst på Gimle i Roskilde d. 8. april.

Det eksploderede, da P3 begyndte at spille ’The Garden’s Tale’ i starten af 2007 i forbindelse med udgivelsen af ’Rock the Rebel Metal the Devil’, der udkom i februar samme år. Pludselig havde Volbeat udsolgt på alle de mellemstore spillesteder som Train i Aarhus, Studenterhuset i Aalborg, Gimle i Roskilde, Pumpehuset i København osv. Samtidig kom de for første gang i 2007 til Wacken Open Air, og samme sommer varmede de op for Metallica på Vestereng udenfor Aarhus. 

Det blev fulgt op af pladen ’Guitar Gangsters & Cadillac Blood’ i 2008, hvor de igen drog på turné rundt i landet og for alvor indtog Europa. 

Eventyret i USA tager form
I 2009 begyndte det amerikanske eventyr så for Volbeat. De var i USA og Canada hele to gange det år, og forholdet til Metallica udviklede sig til, at det nærmest var mere reglen end undtagelsen, at Volbeat varmede op, når Metallica gav koncert i USA. Utallige shows i Danmark, bl.a. på Roskilde Festival og resten af Europa, deriblandt Wacken Open Air, hvor de nu stod på de største scener, cementerede deres position, og da de udgav ’Beyond Hell/Above Heaven’ i 2010, var Volbeat nu så store, at de gav koncerter i Danmark på spillesteder som NRGi Arena i Aarhus, Forum i København og Gigantium i Aalborg

2011 og 2012 blev helliget eventyret i USA med afstikkere til Danmark og europæiske festivaler, hvor de bl.a. spillede på den store scene på Wacken Open Air i 2012, som vi kaldte deres store svendestykke. Faktisk var 2011 sidste gang, hvor Volbeat kunne tillade sig at tage på turne på de små spillesteder som Folkets Hus i Struer, Tobakken i Esbjerg, Godset i Kolding, Voxhall i Aarhus og Det Musiske Hus i Frederikshavn. På grund af interessen vidste Volbeat godt, at det var sidste gang, det var muligt. Publikum var også klar over det, og billetterne blev nogle af de mest efterspurgte i flere år i Danmark.

Det femte album ’Outlaw Gentlemen & Shady Ladies’, der udkom i 2013, viste med al tydelighed, at Volbeats fokus på at slå igennem i USA havde båret frugt for bandet. Lyden var derefter, og succesen efterfølgende præcis så stor, som de kunne have håbet på. I 2013 stod de for Gud ved hvilken gang på Orange Scene på Roskilde Festival, nu som ubestridt hovednavn. De gav koncerter i Boxen i Herning, Forum i København, og i 2014 kunne de så afholde koncert på Refshaleøen, hvor Copenhell også afholdes. Volbeat solgte flere billetter til deres koncert, end festivalen kunne trække. Allerede der stod det klart, hvor store Volbeat var blevet. Både i 2013 og 2014 var der også heftig aktivitet i USA for Volbeat.

Positiv særbehandling til Danmark
Det blev der sat en tyk streg under i 2015, hvor de udelukkende turnerede i USA og Canada med undtagelse af et enkelt show i Tusindårsskoven udenfor Odense 1. august 2015, hvor de gav deres eneste koncert det år i hele Europa. Det blev fulgt op af ’Seal the Deal & Let’s Boogie’ i 2016, hvor de først spillede en turne i USA og efterfølgende kørte hele Europa tyndt, inklusive Tinderbox, Nibe Festival, Boxen og Forum i Danmark. Nok er Volbeat blevet verdensstjerner, men Danmark får stadig positiv særbehandling.

Her i 2017 har de så allerede gæstet Wacken Open Air som hovednavn. Forud for det brugte de hele foråret og sommeren i USA og Canada. Efteråret skal nu gå med store, europæiske stadioner. Ikke mindst Telia Parken. Danmarks nationalarena. Metallica indtog den i 2004 med lidet flatterende resultat rent lydmæssigt. Som det jo altid er. Volbeat er det første, danske band, der kan sælge alle billetter til Parken siden Gasolin’. Det gennembrud, Volbeat har skabt i både Danmark, Europa og USA, er således ikke kommet af sig selv, men, som illustreret her i artiklen, takket være en jævn strøm af pladeudgivelser og en heftig turneaktivitet, der hele tiden afprøver nye markeder.

En helt speciel koncert
Nok har Volbeat mistet lidt af rygstøtten blandt de fans, der tog imod dem i 2004 i heavy metal miljøet, men anno 2017 er det hentet så rigeligt ind i den bredere befolkning, som ofte får det kedelige prædikat ’mainstream-publikum’. Dem er der bare rigtig mange af. Faktisk så mange, at Volbeat solgte 47.000 billetter på kun seks dage. Det er ikke sket siden Gasolin’, Shu-Bi-Dua og Rungsted & Kreutzfeldt i halvfjerdserne og firserne gav koncerter i Parken, at et dansk band har kunne sælge så mange billetter, at nationalarenaen er nødt til at blive taget i brug. Og ingen af de nævnte har solgt 47.000 på én gang.

Volbeat er da også klar over, at dette er en helt speciel koncert. De har tænkt sig at hive gamle sange frem fra gemmerne og nyere numre, der aldrig før er spillet live. De 47.000, der har købt sig billet kan altså se frem til en koncert, der uanset hvad vil gå over i historiebøgerne. Om lyden bliver god denne aften er altid den store joker, når der er koncert i Parken. En ting er dog sikkert: De loyale fans vil hylde og feste med Volbeat uanset hvad. For Volbeat har vundet hjerterne hos det brede, danske publikum. Det ændrer koncerten i Parken på lørdag ikke på. Stort bliver det utvivlsomt, og vi er naturligvis med og dækker begivenheden behørigt.