Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Copenhell '20: Fra top til bund

Populær
Updated
2018-0610-20455900-61-1528672914
_H1W5142
-XTJ9612-91-1502436882
destruction_XTJ4936
21921_E2P3898_1312838119
OrmAlice_2019Orm_Alice__20192019-08-29_22-11-27
unnamed-90-1562064653
disturbedsrf2019_XTD4488

Der blev lagt stort fra start med Mercyful Fate. Nu følger Copenhell annonceringen op med yderligere 14 navne, der skal spille på Refshaleøen til næste sommer. Festivalen udvides desuden med en ekstra scene til vækstlaget.

Kunstner
Titel
+ Disturbed + KoЯn + Emperor + Of Mice & Men + Destruction + Benediction + Jinjer + Vreid + Xenoblight + Orm + Gloryhammer + Crypt Sermon + High Command
Dato
17-10-2019
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen

Hjemstavnens metalpionerer Mercyful Fate blev annonceret som de første.

Og nu er tiden så kommet til at annoncere en række andre pionerer, der vender tilbage til Danmark sammen med en lang række andre slagkraftige bands.

Dagens annoncering fra Copenhell dækker både over historiske navne, bands på vej op og noget af det bedste, dansk metal har at byde på i disse år.

Og så kan man glæde sig over, at festivalen samtidig udvider med en fjerde scene, der dedikeres til vækstlaget. Ifølge festivalchef Jeppe Nissen vil det give mulighed for at tilbyde publikum et mere alsidigt og omfattende program.

Læs om alle dagens tilføjelser nedenfor.

Judas Priest

”Final World Tour!” stod der under Judas Priests logo på Copenhell-plakaten i 2011. De britiske legender var det største navn, den danske metalfestival endnu havde på programmet, da festivalen løb af stablen for anden gang, men heldigvis blev det ikke sidste gang, Judas Priest kunne opleves på Refshaleøen. Når briterne rammer Danmark til sommer bliver det næppe nok en middelmådig koncert med et ikonisk navn, der ikke kunne finde ud af at forblive på pension.

Der var bred international enighed om, at Judas Priest sidste år havde udsendt en af senkarrierens stærkeste plader med ’Firepower’. Tre måneder efter udgivelsen cementerede metalgudernemed en suveræn koncert i Royal Arena, at de efter fem årtier, stadig er og bliver i klasse for sig som liveband. Og mon ikke Judas Priest nok engang sejrende forlader scenen, når de vender tilbage på Copenhell!



Læs alt om bandet her.
Læs vores seneste pladeanmeldelse her.
Læs vores seneste koncertanmeldelse her.

Disturbed

De senere år har Disturbed været et aldeles efterspurgt navn på festivalen. Det være sig til trods for, at bandets seneste udgivelser strengt taget har været noget bras. Heldigvis har kvartetten fra Chicago et flot bagkatalog, der typisk optager hovedparten af setlisten, når kvartetten spiller live. 

Det bliver teatralsk og storladent, når David Draiman og resten af bandet debuterer på Copenhell. Det bliver helt sikkert også med masser af ild, store armbevægelse, læder-frakker og fællessang. Især sidstnævnte bliver der rigeligt med plads til, når ’Prayer’, ’Stupify’, ’Down With the Sickness’ og naturligvis bandets revival-cover ’The Sound of Silence' bliver skudt af. 

Mon ikke vi ser et par tusinde hævede knytnæver (måske ligefrem 10.000) når Disturbed til sommer er at finde på Copenhell? 



Læs alt om bandet her.
Læs vores seneste pladeanmeldelse her.
Læs vores seneste koncertanmeldelse her.

KoЯn

Ingen Copenhell uden et af de store nu-metal navne. I år er navnet KoЯn, om end Disturbed også har fundet vej til plakaten. De to bands' ophav taget i betragtning er der nu ingen tvivl om at KoЯn er nu-metal BANDET. Med undtagelse af den senere tilkomne Ray Luizer er de fem medlemmer fædre til nu-metallen og et af de få bands, der stadig har succes med at fornye og udgive godt materiale. Senest ’The Nothing’, der velfortjent modtog positiv kritik fra vores skribent. 

I år er det 25 år siden, bandet udgav deres selvbetitlede debut, og det vil overraske meget, om ikke numre som ’Blind’, ’Shoots and Ladders’ eller ’Divine’ finder vej til setlisten, når kvintetten forhåbentlig gentager succesen fra 2011 og sender Helviti bagover i et sublimt mix af materiale fra 13 studie-udgivelser. Vi er parate og glæder os – are you ready!?



Læs alt om bandet her.
Læs vores seneste koncertanmeldelse her.
Læs vores seneste interview her.

Emperor

Endelig! Et brændende publikumsønske går i opfyldelse med et af black metal-genrens allerstørste navne på plakaten.

Emperor eksisterede egentlig kun i ti år imellem 1991 til 2001, men årtiet var mere end rigeligt for bandet til at skrive sig ind i musikhistorien med både musikalske milepæle, mord og kirkebrande. Nordmændene har ikke indspillet ny musik siden opløsningen, men har alligevel givet utallige koncerter over hele kloden – på især festivaler – i løbet af de sidste 14 år. Bare aldrig i Danmark.

Til sommer sker det så, når Emperor på Copenhell debuterer på dansk grund og formentligt fremfører hele 1997-mesterværket ’Anthems to the Welkin at Dusk’. De norske ikoner har fast haft pladen på sætlisten siden 2017, og koncerten på årets Summer Breeze Festival i august var ingen undtagelse. Devilutions Jacobh Hansen overværede showet og var godt begejstret. ”Det er svært at forestille sig, at Emperor anno 1997 kunne have lydt bedre end det, vi her var vidne til,” lød det i anmeldelsen af de norske giganter.



Læs alt om bandet her.
Læs vores seneste metaldiktator her.
Læs vores seneste koncertanmeldelse her.

Of Mice & Men

Der er sket meget for den amerikanske kvartet, siden bandet havde deres første live-optræden i Danmark, på Copenhell. Tilbage i 2014 leverede bandet en overbevisende debut og har siden gæstet Danmark ved flere lejligheder. Senest som på Roskilde festival i 2017, hvor de spillede en fornem koncert

Siden 2014 er der dog blevet vendt op og ned på bandet, der har mistede forsanger Austin Carlile grundet sygdom. Det her heldigvis ikke forhindret amerikanerne i at fortsætte. Erstatningen kom fra egne rækker, så bassisten Aaron Pauley i dag tager sig af pladsen i front. Den ændring i bandsammensætning har haft sin effekt på sangskrivningen, der modsat tendensen inden for metalcore kun er blevet mere rå og tungere. Specielt bandets seneste udgivelse er et farvel til de mere stille numre og poppede passager, der ellers har præget Of Mice and Mens lyd. 

Vi forventer, at den amerikanske kvartet som minimum holder niveauet fra deres optræden 2014. Hertil vil det være ønskværdigt, om de undlader at spille deres horrible cover af Pink Floyds ’Money’.



Læs alt om bandet her.
Læs vores seneste pladeanmeldelse her.

Destruction

Kreator har været her, Sodom har været her. Begge har sejret, og nu er det så Destructions tur til at bevise den teutoniske thrashs værd på Copenhell! 14 albums er det blevet til, siden de blev grundlagt tilbage i 1982, og på trods af mange udskiftninger gennem årene er det fortsat grundstammen af guitarist Mike Sifringer og bassisten Schmier i front, der som de bærende kræfter holder Desctruction-lyden intakt. Albumtitler som 'Infernal Overkil', 'Inventor of Evil' og 'Spiritual Genocide' er ganske sigende for, hvad Copenhell-publikummet har i vente. Tysk tonserthrash af den gamle skole og tekster om død og helvede leveret med hidsig bjæffen fra Schmier i læder og nitter fra top til tå, gerne med en bajer med hånden, så han selv kan være med i festen.

Efter de spillede Pumpehuset op med Artillery i 2015 forudsagde vores anmelder, ”...  at bandet vel spillede sig på podiet til næste sommers Copenhell?” Der skulle desværre gå yderligere 5 år, men bedre sent end aldrig, så trænger du til en solid gang thrash, som den blev skåret, dengang far var vild, så kører Destruction stadig stilen, og vi garanterer en fest af den mere våde slags, når de næste år for første gang slår vejen forbi Refshaleøen.



Læs alt om bandet her.
Læs vores seneste pladeanmeldelse her.
Læs vores seneste koncertanmeldelse her.

Benediction

Kræs for kendere. Benediction var en del af bølgen af dødsmetal i starten af halvfemserne, hvor de sammen med de andre britiske bands Napalm Death, Carcass, Paradise Lost, Cancer og Bolt Thrower var med til at danne pendant til de store scener fra Florida og Göteborg. Benediction udkom med debutpladen ‘Subconscious Terror’ i 1990 og toppede velsagtens med den tredje plade ‘Transcend the Rubicon’ fra 1993. Da de udsendte ‘The Dreams You Dread’ i 1995, var de med som support for Death, da Chuck Schuldiner gav koncerter i Danmark. Der gav de koncert i Pumpehuset i København og på ‘Huset i Aarhus, der nogle år senere blev omdøbt og ombygget til det, vi idag kender som Voxhall. Dengang i halvfemserne var Benediction nemlig flittige gæster i både København, Aarhus og Esbjerg, men deres koncert på Lille Vega i 1998 blev den sidste. Indtil nu. Over 20 år senere er bandet tilbage og de giver koncert på Copenhell i 2020. De har sågar lovet, at der er en ny plade ude inden da.

Benediction var også et af de bands, der vekslede bandmedlemmer med de andre bands nævnt højere oppe. Og hold nu tungen lige i munden. Den oprindelige forsanger i Benediction er Mark ‘Barney’ Greenway, der forlod bandet kort efter debutpladen for at dedikere sig til Napalm Death. Ind kom Dave Ingram, der brøler på ‘The Grand Leveller’ fra 1991 og fremefter. Da det så begynder at gå lidt trægt med Benediction i slutningen af halvfemserne, smutter Ingram over og brøler for Bolt Thrower, der havde sagt farvel til deres faste forsanger, Karl Willets. Det gør Ingram  fra 1998 til 2004 og når at være med på en enkelt studieplade med Bolt Thrower. I mellemtiden brøler Dave Hunt for Benediction, mens han også er forsanger i Anaal Nathrakh. Nu er Willets dog tilbage i sit band, og Ingram kan igen koncentrere sig om Benediction. Er man til britisk dødsmetal, er Benediction vanskelige at komme udenom, og det er lidt af et scoop, at de nu igen giver koncert på dansk grund.



Læs vores seneste pladeanmeldelse her.

Jinjer

Moderne groove metal med lidt for enhver. Ukrainske Jinjer har siden debuten i 2013 stille og roligt bevæget sig fremad og opad i metallandskabet med en lyd, der trækker på inspirationer fra både groove-, nu-metal og metalcore. Forsanger Tatiana Shmailyuk er en alsidig vokalist, hvis skift fra det brutale til det yndige giver Jinjer en mængde tangenter at spille på. Bandet er ikke bange for de store følelser med tilhørende omkvæd og er, med det rigtige publikum foran sig, i stand til at starte en fest.

Bandet har udviklet sig til en størrelse, mange enten elsker eller hader. Nogen vil hævde, at Jinjer spiller for meget på velkendte, nemme og genbrugte gimmicks, men andre ser dem som et nyt og frisk pust på metalscenen. I 2020 giver Copenhell dig muligheden for at dømme selv.



Læs alt om bandet her.
Læs vores seneste pladeanmeldelse her.
Læs vores seneste koncertanmeldelse her.
Læs vores seneste interview her.

Vreid

Nuvel, vi var ikke helt begejstrede, da vi så Vreid på Aalborg Metal Festival sidste år, men nogle måneder forinden havde nordmændene vist klasse på festivalen Summer Breeze. Nu er det Copenhells tur, og selvom gruppens black’n’roll slægter Satyricon på, titter den klassiske black metal stadig frem i bandets lydbillede. Læg hertil, at medlemmerne alle har spillet i Windir, som for femten år siden gik i opløsning, efter forsangeren Terje Bakken omkom i en snestorm, og vi har et rutineret band, der kender deres genre



Læs alt om bandet her.
Læs vores seneste pladeanmeldelse her.
Læs vores seneste koncertanmeldelse her.

Xenoblight

Sjældent har et dansk band været så oplagt en signing for Copenhell. Xenoblight imponerede på såvel Copenhell Metal Cruise 2018 som When Copenhell Freezes Over 2019 samt med en glimrende koncert på Roskilde Festival for få måneder tilbage. Læg dertil, at bandet blev den danske vinder af Wacken Metal Battle i 2018 og har været støt fremadstormende lige siden med et ry som et eminent liveband, og du har opskriften på en folkefest næste sommer.

Xenoblight leverer deres højaggressive og uhyre kompetente mix af thrash, black og død med en stålsat overbevisning og en smittende energi, og forsanger Marika Hyldmar har efterhånden udviklet sig til en af rigets bedste indpiskere på en scene. Xenoblight er lige så forførende og medrivende, som de er brutale og kompromisløse. Der er lagt op til dødsdans på Pandæmonium!



Læs alt om bandet her.
Læs vores seneste pladeanmeldelse her.
Læs vores seneste koncertanmeldelse her.
Læs vores seneste interview her.

Orm

De progressive black metallere fra Bornholm har for ganske nylig sendt andenpladen ’Ir’ på gaden. Et helstøbt værk, som flere på redaktionen anser for en seriøs kandidat til årets danske album. Orm evner at kombinere black metallens raseri med lyden af tøven, livslede, melankoli og eftertænksomhed. Bandet forstår at skrive stort og episk uden at give køb på en rød tråd og en indædthed i musikken, som de færreste er i stand til herhjemme.

På live-fronten er Orm en følelsesmættet og intens oplevelse, der er svær ikke at lade sig rive med af. Forhåbentlig får bandet lov at optræde efter solens nedgang, hvor det omsluttende mørke vil gøre oplevelsen af Orms kolde og dybe univers total. Det er dansk metal af international klasse.



Læs alt om bandet her.
Læs vores seneste pladeanmeldelse her.
Læs vores seneste koncertanmeldelse her.
Læs vores seneste interview her.

Gloryhammer

Der er lagt op til en af festivalens store fadølsfester, når power metal-gruppen Gloryhammer lægger vejen forbi. Selv kalder de ganske vist deres musik for ”interdimensional space metal”, men kender man bandets grundlægger Christopher Bowes og dennes andet band, den skotske piratmetalgruppe Alestorm, ved man, at det hele skal tages med et gran salt.

Det er næppe mådehold, der kan siges at kendetegne Gloryhammers overgjorte og tegneserieagtige science fiction-univers, hvor guitarriff går hånd i hånd med pompøse keyboards og lys skønsang, og hvor medlemmerne går under aliasser som Zargothrax, Dark Emperor of Dundee og Ralathor, the Mysterious Submarine Commander of Cowdenbeath. Så find lyssværdet og den store fadølshammer frem og kæmp til døden – eller overgiv dig til den intergalaktiske power metal med det samme.



Læs alt om bandet her.
Læs vores seneste pladeanmeldelse her.

Crypt Sermon

Som en relativt ny spiller indenfor den episke doom-scene er Crypt Sermon en stærk tilføjelse til årets lineup. Vi snakker heavy metal af den melodiske, højstemte skole, hvor de tunge riffs er grundkernen, og Candlemass spøger i kullisserne. Brooks Wilsons røst bevæger sig imellem det storladne og det kraftfulde, og har kun fået ekstra karakter på deres andet udspil, der udkom for blot en måned siden. Der er i det hele taget skruet mere op for det hele på 'The Ruins of Fading Light' med længere sange, mere skarptskårne soli og en mere varieret sangskrivning, men den episke doom, med alt hvad dertil hører af gravkammerstemning og pompøse omkvæd, er fortsat det naturlige omdrejningspunkt.

En stærk booking, der forhåbentlig vil bidrage til at åbne Copenhell-gængernes øjne for en genre, som ofte ikke tildeles megen opmærksomhed på programmet, og vi kan kun anbefale de uindviede at lytte op på Crypt Sermon inden deres her første besøg på dansk grund.



Læs vores seneste koncertanmeldelse her.

High Command

Savnede du thrash på sidste års Copenhell? Well, så burde du få dækket nogle af dine behov her, for oveni Destructions tyskerthrash kommer også de lovende High Command stormende fra Worcester, Massachusetts. Som så mange andre New England-bands føjer gruppen en ordentlig dosis hardcore til deres musik, så crossoverblandingen er ekstra kværnende og pumpende.

Foruden en ep har High Command blot ét album ude, den nyligt udgivne ’Beyond the Wall of Desolation’, der udkom på Southern Lord Recordings, højborgen for nyere crossover som All Pigs Must Die, Nails og Power Trip. Og sammenligningen med sidstnævnte ligger lige for, for High Command lyder langt hen ad vejen som et Power Trip, der elsker at holde sig i midttempo.